Hej Streckade på olika sätt och olika tjocklekar funkar ju, men det räcker kanske inte så långt. Den var rätt lätt: Det fungerade fint. Tyvärr blev jag tvungen att loopa igenom all punkter för att få rätt symbol i förklaringen, vilket inte gick så snabbt. Tackar och bockar!Formatera graf i Excel
Jag ett problem med att formatera kurvorna i en graf. Grafen måste vara tydlig även i svart-vitt. Därför tänkte jag markera de olika kurvorna med *, + och några andra tecken. Problemet är att man inte kan välja hur ofta dessa tecknen skall plottas, utan de ritas för varje värde. Det gör att linjerna bara blir fula och otydliga och man ser inte skillnad på dem. Det skulle räcka om tecknen ritades var 50:e eller var 100:e värde. Hur kan man lösa det? Eller finns det någon annat bra sätt göra skillnad på kurvor som fungerar i svart-vitt?
/AndréSv: Formatera graf i Excel
I övrigt tror jag inte det finns något inbyggt sätt. Däremot kan du testa följande:
1. Lägg upp en lista med värden, och skapa en linjegraf med prickar.
2. Markera just den dataserien.
3. Markera just en punkt i den dataserien.
4. Ändra formatering till "ingen punkt".
Då har du fått bort en. I princip kan du då skriva ett makro som visar var 50:e punkt.
Kan kika på det och kanske svänga ihop ett om du vill.Sv:Formatera graf i Excel
<code>
Public Sub EveryNth()
Dim serie As Series
Dim i As Long, n As Long
n = 5
ActiveSheet.ChartObjects("Chart 1").Activate
With ActiveChart
For Each serie In .SeriesCollection
For i = 1 To UBound(serie.XValues) Step n
serie.Points(i).MarkerStyle = xlMarkerStyleAutomatic
Next
Next
End With
End Sub
</code>
Av någon anledning måste man markera grafen först... (xxx.Activate). Se till att inte ha några markeringar från början.Sv: Formatera graf i Excel