strecha bitmaps & clippers
Jag har 2 frågor: (Båda handlar om Direct Draw)
1. Hur gör man om man har en bitmap på, kanske 100x100, och man vill att den ska vara 200x200 på skärmen när man ritar ut den? Altså ändra storleken på den helt enkelt, dock utan att ändra den i ett bildredigerings program. (Genom kod helt enkelt)
2. Har problem med att programmet krashar så fort man försäker rita ut ett object på t.ex koordinaterna (-10,-30) vilket är utanför skärmen... Är det inte detta en clipper är till för, "klippa" bort allt som råkar bli ritat utanför skärmen? Hur fixxar man detta?
Svara
Sv: strecha bitmaps & clippers
1. Genom att ange en "DestinationRectangle" som är dubbelt så stor som texturen. T.ex:
<code>
offscreen.Draw(new Rectangle(x,y,200,200),texture,DrawFlags.Wait);
</code>
2. Hmm, skulle vilja se din kod för att se vad du gör där...
Mvh
JohanL
Svara
Sv: strecha bitmaps & clippers
Tack så mycket för svaret!
Jag provade ditt svar på ettan, det fungerade jättebra. Ang nr2, koden för när jag ritar ut vad det nu är jag ritar ut är som följer:
<code>
TargetSurface.DrawFast(Convert.ToInt32(TargetXPos),
Convert.ToInt32(TargetYPos),
bitmapSurface,
objectSizeRect,
DrawFastFlags.SourceColorKey
| DrawFastFlags.Wait);
</code>
Om det var nått annat du menade så säg till.
Svara
Sv: strecha bitmaps & clippers
Hittade den här sidan, prova tipsen där...
http://www.dotnetforums.net/t69689.html
Mvh
Johan Lindfors
Svara
Sv: strecha bitmaps & clippers
Hehe glömde bort denna tråden, det funkade sen iaf. Får la ta o stänga tråden nu.... På tiden.
Svara