Hej! Jag blir lite osäker själv när jag tänker efter, men jag tror att det är så här: Min lilla uppfattning i frågan. Läste om ett program precis som fungerar på Win 95/98/NT. Är inte det ganska konstigt? Borde det inte vara 95/98/ME el NT/2000/XP? Om det är sådan "gruppering" på operativsystemen borde inte då program fungera inom dessa grupper, eller har jag fått det här helt om bakfoten? > Om det är sådan "gruppering" på operativsystemen borde inte då program fungera inom dessa grupper, eller har jag fått det här helt om bakfoten?</b>Operativsystem, allmänt
Jag har en fråga som jag har funderat på ett tag. Kanske ganska fånig o enkel men jag måste få detta klart för mig. När man pratar om operativsystem och plattformsoberoende språk så talar man ofta om Windows, Linux o Unix. Menar man då att alla Windows (Win 95, Win 98, XP osv) är "en" plattform eller menar man att varje version är en plattform? Det finns ju t ex program som fungerar på Windows 98 men inte 95 osv. Alltså tycker jag att det känns som att de olika Windows-versionerna är olika plattformar eller beror t ex skillnaden mellan Win 95 o senare versioner på att det skedde så stora förändringar mellan 95:an o 98:an?
Tacksam för svar
/ASv: Operativsystem, allmänt
De olika Windows-versioner är olika plattformar. Som sagt, det finns program som funkar på Windows 95 men inte på Windows 98 osv. Men generellt är det så att om tillverkaren av ett program garanterar att programmet funkar i Windows eller på Win32-plattformen, så ska det funka i alla versioner av windows som är 95 eller högre.
Som jag sa, jag har inte tänkt på det förut. Därför kan jag ha lite fel uppfattning.
/JörgenSv: Operativsystem, allmänt
Win95/98/ME är alla samma OS fast i olika versioner (även enligt Microsoft. Länge sedan jag satt på någon av dom, men har för mig att de heter WIndows 4.0, 4.1 och 4.2 eller något sådant internt).
WinNT4/2000/XP/.NET är alla samma OS fast i olika versioner (även enligt Microsoft. De heter NT 4, 5, 5.1 och 6 internt).
Win32 är en plattform.
POSIX är en plattform.
.NET (Framework) är en plattform.
OS delarna är jag säker på att jag har rätt, men plattformsdelarna är vad jag tror och anser rimligt.Sv: Operativsystem, allmänt
/ASv: Operativsystem, allmänt
Mnja! :-)
En utvecklare skriver ju för Win32-subsystem. Och Win32-subsystem finns i både Win9x-familjen och WinNT-familjen (och om man letar så hitta man säkert ett försök till att implementera Win32-subsysten på Linux också! :-/ ).
Sedan så finns det en del skillnader i implementationen av Win32 i respektive familj som gör att man i vissa (många??) situationer måste ta hänsyn till vilket OS programmet snurrar på.