Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


Fysik: Beräkna kollitioner

Postades av 2002-03-11 15:48:57 - Andreas Hillqvist, i forum spel/grafik, Tråden har 8 Kommentarer och lästs av 956 personer

Hejsan alla.

Har inte läst så mycket fysik i mina dagar. Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig.

Jag har ett antal olika stora astroider med en rotation, riktning och hastighet. Hur beräknar jag deras nya värden efter en kollition. För enkelhetens skull. så säger vi att det är cirklar.

Någon som har ett exempel eller vet hur man beräknar det.

Hjälp!!!!

P.S.
Ska publicera källkoden till spelet här på pellesoft.
När jag är klar.
D.S


Svara

Sv: Fysik: Beräkna kollitioner

Postades av 2002-03-11 16:04:35 - Sven Åke Persson

Hej
>Har inte läst så mycket fysik i mina dagar
Och inte så mycket svenska ,verkar det.

Vad betyder kollition ? ,nytt astronomiskt uttryck ?
Kanske du menar koalition :-)
undrar
Sven



Svara

Sv: Fysik: Beräkna kollitioner

Postades av 2002-03-11 19:35:01 - Niklas Jansson

Du behöver förutom positionerna och hastigheterna även massorna på de två som kolliderar.
Sedan använder du lagen om rörelsemängd.

Vad gäller rotationen blir det svårare. Då beror det även på materialen. Friktionstalet mellan ytorna behövs i så fall. Då är det lättare att använda kvadrater eller trianglar som kolliderar, och sätta friktionen till noll.

Bekymret är att även hastighetena förändras om objekten även skall rotera vid krocken. De skulle dock kunna strunta i rotationens påverkan på hastighetena och istället bara använda

Ge mig någon dag så får du koden utan rotationer.


Sven: Omöjligt - knappast. Kolla på mitt upplagda program, så skall du se nåt som folk sa till mig vara fullständigt omöjligt.

/Niklas Jansson


Svara

Sv: Fysik: Beräkna kollitioner

Postades av 2002-03-11 19:35:25 - Andreas Hillqvist

Har gjort ett litet program för att visa hur jag tänkt. Har skipat rotationen till att börja med:

http://www.pellesoft.nu/login/upload/t_view4.asp?tid=187


Svara

Sv: Fysik: Beräkna kollitioner

Postades av 2002-03-11 19:55:25 - Sven Åke Persson

Jag provkörde Andreas program.Det fungerar i princip
som ett virus.Efter en kort stund hade alla systemresurser
engagerats. Fick stopp på skiten med Ctrl Alt Delete
efter ihärdigt prövande.
Så blev det provade en gång till
Systemets resursnivå är mycket låg
Vill du avsluta följande program
Projekt 1
Ja Nej
Crapp
Sven


Svara

Sv: Fysik: Beräkna kollitioner

Postades av 2002-03-11 21:16:24 - Andreas Hillqvist

Kör du senaste servicpacket på vb?
Har du varit inne och pillat i koden.

Det är det enda förklaringar jag kan se till att du får dessa problemen.

SvenPon är bara en avundsjuk barnrumpa. Sluta var så kinkig. Avundsjuk eller?


Svara

Sv: Fysik: Beräkna kollitioner

Postades av 2002-03-11 22:13:43 - Niklas Jansson

För mig slukades minsann inget minne...

Nåväl. Jag tog mig nog lite för mycket vatten över huvet...

För att få en entydig bestämning av slutresultatet av kollisionen måste man göra vissa antaganden.

Antingen måste alla massor vara lika eller så måste de två astroiderna kollidera under en viss tid, vilken är beroende på den relativa hastigheten.

Om en väldigt tung asteroid kör in i en väldigt lätt så kommer resultatet att bli:
Den stora fortsätter i praktiskt taget samma hastighet. Den lilla skjuts iväg med dubbla den storas hastighet.

Detta innebär att man inte kan förutsätta att två asteroider studsar ifrån varandra.

Vill gärna veta vilket sätt du tycker skall användas. Känns onödigt att göra någon version som du inte får nytta av.

/Niklas Jansson


Svara

Sv: Fysik: Beräkna kollitioner

Postades av 2002-03-11 22:14:54 - Björn Johansson

kollade koden...ganska bra...tror jag förstår allt...=)
försöker alltid(på alla koder jag hittar) förstå.......

plus att jag försöker lära mig kollidering...efter som jag själv gör spel...och behöver kunna det.....=)
skulle bara säga det..=)

MVH
/bj


Svara

Nyligen

  • 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 154
27 952
271 704
770
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies