Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


D3D vs. OpenGL

Postades av 2002-06-15 14:28:15 - Anton Samuelsson, i forum spel/grafik, Tråden har 16 Kommentarer och lästs av 1594 personer

Tänkte att jag skulle lära mig en 3D API ordentligt nu till gymnasiet, så nu undrar jag: Direct3D eller OpenGL? Kan någon peka ut fördelar och nackdelar med de båda åt mig?


Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2002-06-15 21:30:46 - Pontus Wång

D3D:
Högre uppdateringsfrekvens med ny fräcka funtioner, har störst hårdvarustöd, funkar bara under windows 9x, 2000 och xp, klurigt att programmera i men ganska kul.

OGL:
Lite snålt med hårdvarustödet, speciellt på gamla kort, funkar i stort sett överallt, har inte kodat i ogl men det skall vara ganska trevligt har jag hört...


Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2002-06-16 12:02:59 - Rickard Lindgren

http://www.gamedev.net
här har folk slagits många gånger om vilket som är bäst.
sök i forumet.

/r


Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2002-06-16 12:38:17 - Anton Samuelsson

Jag har slökollat lite på olika D3D 8.1 tutorials, och nu undrar jag: Är det lika jävligt som det verkar? I mina ögon såg vissa saker ut som ASm kod direkt till GPUn.


Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2002-06-16 18:30:05 - Peter Larsson

Själva DirectX-kodandet är relativt enkelt om man ser till alla beräkningar som man måste skriva. I början kan DirectX-kodandet se svårt ut, men man vänjer sig, det är inte så svårt som det ser ut. Men ska du däremot koda lite mer avancerade saker som t.ex. skuggor eller kollisions detektion så är det inte direkt lätt. Lyckligtvis finns många avancerade funktioner inbyggda i DirectX, t.ex. TransformMatrix() och de är ofta listade i olika D3D tutorials, men de kodbitarna är inget som man behöver skriva själv.


Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2002-06-17 08:50:53 - Peter Aronsson

Jag började titta på detta för ett tag sedan, lyckades göra en enkel värld (väldigt enkel!) som man kunde gå runt i, lyckades fixa kollission detektion tillslut. Dock endast mellan en pixel och en vägg, om det är någon som är bra på detta så skulle jag uppskatta en artikel som tog upp grunderna och även lite mer avancerade funktioner som att köra kollission detektion på två 3d objekt som flyttar sig.

Någon som känner sig manad?


Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2002-06-17 17:40:56 - Anton Samuelsson

Bra idé... Finns det någon där ute som kan Direct3D 8 som kan tänka sig att skriva?


Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2002-06-20 13:23:22 - Peter Larsson

Att skriva en artikel som tar upp grunderna i D3D är ett ganska stort jobb, det skulle omfatta omkr. 40-50 A4 sidor och då skulle det inte vara speciellt ingående. Om du vill lära dig D3D på allvar så rekommenderar jag att du köper en bok som. Jag kan starkt rekommendera Special Effects Game Programming With DirectX, kolla på www.gamedev.net för mer info och fler tips.


Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2002-06-23 00:57:06 - Peter Larsson

Om du inte vill kosta på en bok för lära dig OpenGL så har du en hel uppsättning artiklar här: http://www.gamedev.net/reference/list.asp?categoryid=31#117 som hänger ihop, ungefär som en bok.


Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2002-06-26 00:19:10 - Peter Larsson

Här står nog alla nackdelar respektive fördelar med de båda API:erna: http://www.gamedev.net/reference/articles/article1775.asp


Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2003-01-05 00:35:04 - Peter Backman

Open GL är enklare, mycket enklare att koda, men det känns inte robust, Direct 3D känns mer robust, men är klurigare att programmera.
Med Open GL så kan du ju också göra applikationer inte bara för PC.
Men jag tycker Direct 3D är det ända bästa!


Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2003-01-09 09:17:40 - Peter Larsson

Håller med om att Direct3D är bättre än OpenGL eftersom OpenGL inte har stöd för att ladda några modeller alls, d.v.s. att man måste skriva egna klasser för att ladda modeller. Plus att OpenGL har ett högerhänt korrdinat-system, vilket känns väldigt omvänt. DirectX är även mer väldokumenterat.

/ Peter




Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2003-02-03 15:05:57 - Mattias Karlstrand

OpenGL...
Fastna inte vid någon Microsoft produkt, som jag... *Ångrar*


Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2003-04-15 23:05:22 - gustav olsson

DirectX Rockar fett!!!!

http://www.directx4vb.com/ har jättebra tutorials!


Svara

Sv: D3D vs. OpenGL

Postades av 2003-04-16 12:41:43 - Jesper Brännström

Det är omöjligt att säga vilket som ÄR bäst. Jag tycker du ska läsa igenom artikeln som Peter nämde ovanför: http://www.gamedev.net/reference/articles/article1775.asp där står det ganska bra vilka fördelar och nackdelar som finns.

Om du väljer DirectX så tycker jag att det är lika bra att börja med directx9, ingen ide att börja med dx7 eller dx8.

DirectX är svårare att komma in i. Fast de har gjort detta betydligt enklare i de nyare versionerna av directX. När man väl kommit in i hur man ska koda så är directx tydligen väldigt härligt.


Svara

Nyligen

  • 08:28 Butiksskyltar: Hur upplever utbude
  • 22:31 Slappna av
  • 19:55 kick-off med fokus på hälsa?
  • 19:53 kick-off med fokus på hälsa?
  • 16:24 Föreslå en skönhetsklinik online
  • 16:23 Föreslå en skönhetsklinik online
  • 18:42 Hvor finder man håndlavede lamper
  • 18:41 Hvor finder man håndlavede lamper

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 570 764
27 959
271 761
703
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies