Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


PI och sånt...i 3D, snälla hjälp!

Postades av 2003-04-14 23:49:37 - gustav olsson, i forum spel/grafik, Tråden har 7 Kommentarer och lästs av 1179 personer

Hejsan, jag undrar hur jag ska göra för att fixa min Flamethrower, med hjälp av PI på mitt spel Robo

Min kod:
<code>
FireParticle(i).X = Robo.Position.X - 5 * Sin(Robo.Rotation)
FireParticle(i).Y = Robo.Position.Y + 2
FireParticle(i).Z = Robo.Position.Z - 5 * Cos(Robo.Rotation)
</code>

Här är två bilder som visar vad jag menar:
http://www24.brinkster.com/thunderstormweb/gallery/test.jpg
http://www24.brinkster.com/thunderstormweb/gallery/test2.jpg

Andra Bilder på:
http://www.thunder-storm.tk/

Inte för hård kod, tack, jag är 13år...





Svara

Sv: PI och sånt...i 3D, snälla hjälp!

Postades av 2003-04-15 00:27:09 - Niklas Jansson

Det beror ju liksom på var Robo.Position sitter och koordinaterna för armen där du ska skjuta. Återkom med det först.


Svara

Lite tydligare kasnke

Postades av 2003-04-15 00:38:28 - gustav olsson

Nu har jag en ny bild:
http://www24.brinkster.com/thunderstormweb/gallery/test3.jpg


Det behöver inte vara exakt kod, bara på ett ungefär


Svara

Sv: PI och sånt...i 3D, snälla hjälp!

Postades av 2003-04-15 07:09:54 - Andreas Hillqvist

Du får tänka på det matematiska reglerna addition och subtraktion sker för multiplikation. Jag vet inte om det hjälper med:

<code>
FireParticle(i).X = (Robo.Position.X - 2) * Sin(Robo.Rotation)
FireParticle(i).Y = Robo.Position.Y + 2
FireParticle(i).Z = (Robo.Position.Z + 2) * Cos(Robo.Rotation)
</code>

Om du vill optimera spelet så kan du begränsa antalet riktningar robboten kan ha. T.ex 16, 32, 64 eller något annat. Sedan beräkna Sin och Cos för dessa vinklar och lagra värdena i en array. Du slipper då beräkna sin och cos för robbot och för partiklar.


Svara

Sv: PI och sånt...i 3D, snälla hjälp!

Postades av 2003-04-15 09:02:22 - Andreas Hillqvist

Var inget. Jag var morgontrött. ;o)


Svara

Sv: PI och sånt...i 3D, snälla hjälp!

Postades av 2003-04-15 12:29:50 - Niklas Jansson

För att du lättare ska se vad som e vad så skriver jag så här:


<code>
With Robo.Position
'Dessa är första translationen (dvs hur man flyttar från Robo.Position till armen när rotaionen är noll)
X0=2
Z0=2

'Dessa är förändringen av armen vid en rotation
XDiff = X0*Cos(Robo.Rotation) - Z0*Sin(Robo.Rotation)
ZDiff = X0*Sin(Robo.Rotation) + Z0*Cos(Robo.Rotation)

'Detta är återtranslationen
FireParticle(i).X = Robo.Position.X + Xdiff
FireParticle(i).Y = Robo.Position.Y + 2
FireParticle(i).Z = Robo.Position.Z - Zdiff
End With
</code>

Jag tror det ska vara rätt. Principen är åtminstonde rätt.


Svara

Tack

Postades av 2003-04-15 20:43:55 - gustav olsson

Tack så mycket!!!

Jag kom på ett sätt, med hjälp av din kod.
Kanske inte lika dant men jag fick i alla fall en idé av dig


Svara

Nyligen

  • 08:28 Butiksskyltar: Hur upplever utbude
  • 22:31 Slappna av
  • 19:55 kick-off med fokus på hälsa?
  • 19:53 kick-off med fokus på hälsa?
  • 16:24 Föreslå en skönhetsklinik online
  • 16:23 Föreslå en skönhetsklinik online
  • 18:42 Hvor finder man håndlavede lamper
  • 18:41 Hvor finder man håndlavede lamper

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 570 764
27 959
271 761
518
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies