Matte problem ändrat fel första gången
Hej!
Har ett litet matte problem som jag behöver hjälp med.
Du får dra fyra räta streck och de skall gå genom alla siffrorna. (Obs du får inte lyfta pennan)
1 2 3
4 5 6
7 8 9
tacksam för svar
MVH
Andreas Wennermark
Svara
Sv: Matte problem
dooh
vad är själva problemet då??
eller vill du bara att någon ritar strecken?
Svara
Sv: Matte problem ändrat fel första gången
Första strecket: 1 till 3 och lite utanför.
Andra: korsa 6 och 8 så du hamnar under 7.
Tredje: upp till 1
Fjärde: 1 till 9
/Johan
Svara
Sv: Matte problem ändrat fel första gången
Tack så jätte mycket...
Var rätt simpelt men tänkte inte på att man fick lov att dra strecken utanför yttersta sifrorna.
//
Andreas Wennermark
Svara
Problembeskrivningen var inte helt korrekt. Det ska vara en kontinuerlig (sammansatt) linje...
Svara
Visst, men det funkar ändå med tre sammanhängande räta linjer (ett s k polygontåg).
Svara
Det förutsätter att bokstäverna har en storlek.
Dra en linje från övre vänstra hörnet i 1:an ner till nedre högra hörnet i trean, dra ut linjen lite ytterligare och vänd när man kan göra samma sak åt andra hållet; genom översta högra hörnet i 6:an och till nedersta vänstra hörnet i 4:an. Likadant med sista.
En sicksack-grej blir det.
Svara
Detta problem har varit med i Illustrerad Vetenskap och då var det inte siffror utan punkter, så tanken var nog inte ursprungligen att "punkterna" skulle ha storlek. Men men...där ser man hur viktigt det är att beskrivningen av problemet är korrekt :-)
Svara
Det var den lösning Niklas Jansson presenterade som jag hade i tankarna.
Får man rulla pappret med sifferkvadraten runt en cylinder, klarar man det med ett enda "rakt" streck.
Svara
...och får man vika pappret fyra gånger kan man penetrera alla punkter med ett nålstick! En punkt! Inte ens en linje :-)
Om jag någonsin lägger in en gåta här så kommer beskrivningen vara MYCKET lång :-)
Svara