Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Normaltemperatur i ett datorschassi

Postades av 2004-05-19 10:16:24 - David Andreasson, i forum Skrivklåda, Tråden har 13 Kommentarer och lästs av 951 personer

Ett problem orsakat av värme har fått mig att fundera lite över vad som kan ses som en normaltemperatur i en ny dator egentligen? Alltså inte på någon specifik komponent utan temperaturen på luften i lådan...

Jag har tidigare trott att temperaturer runt 30 grader vid låg belastning och runt 40 vid hög var ganska bra, men sedan hörde jag att temperaturer runt 40 grader drastiskt minskar livslängden på avancerad elektronik och man måste ha MIL-specade kretsar för att de ska palla det under en längre tid.

Vad har ni för lådtemperaturer och tankar runt detta?

Svara

Sv: Normaltemperatur i ett datorschassi

Postades av 2004-05-19 20:25:34 - Oskar Johansson

inte så hög faktiskt. Ett hett tips är dock att se till att du har en fläkt som blåser in och en som suger ut luften ur lådan så att det blir lite större cirkulation än med bara den ena utav dem.

Svara

Postades av 2004-05-19 22:17:30 - Carsten Johansson

Ett tips.
Om du ser att innerhållet håller på att smälta då är det för varmt :)

Svara

Postades av 2004-05-20 04:20:09 - David Andreasson

Hehe, njae så illa att det syns är det inte, inte ännu i alla fall. ;) Att grafikkortet blir för varmt ibland skapar en del vita och svarta pixlar på skärmen när man spelar, men det är en annan historia...

Nej, det jag reagerade på var att jag hörde att de flesta komponenterna i datorn (alla?) faktiskt inte är gjorde för att tåla temperaturer runt 40 grader under en längre tid... Jag litar på källan jag fått det ifrån, men det är ju rätt fantastiskt eftersom jag knappt känner till en dator som inte har en innertemperatur under 40 när det spelas (om det inte är ett svindyt vattenkylt system eller liknande då, fast personligen känns det som lite overkill att skaffa för min del) :P

Tyckte att jag hade ganska bra luftgenomströmning i lådan, men jag funderar på att skaffa en slotcooler för att dra ut den varma luften runt grafikkortet och hoppas att det gör någon skillnad.

Svara

Postades av 2004-05-20 04:22:49 - David Andreasson

Kanske tur att man nästan aldrig har tid att spela, för annars hade väl prylarna smält bort helt för mig...

Svara

Postades av 2004-05-20 22:19:18 - Oskar Johansson

Hm... Om jag känner på utluftan på min dator så känns den som kanske 25 till absolut max 30 grader

Svara

Postades av 2004-05-21 00:36:32 - Andreas Hillqvist

... eller om det börja glöda är tempraturen på tok för hög.

Jag har lyckats bränna ett gammalt ISA kontrollerkort. Vilket bokstavligen "fattatde eld" (rökutveckling och glöd definerar jag som eld). Men den mer troliga förklaringen var nog att dt var felanslutet eller kortslutet.

SÅnt man bör se upp med.

Svara

Postades av 2004-05-21 09:02:41 - Rickard Lindfors

Hej!
Jag har en HP Pavillion 7935. Temperaturen är ganska jäm och hög, tyvärr. Processorn ligger på ca 46 grader. HD1 ca 45 grader!! och HD2 ca 40 grader samt grafikkortet ca 22 grader.

Jag ska väl tillägga att det sitter en AMD-processor i den samt att lådan är väldigt kompakt=inget luftflöde.

//Rickard

Svara

Postades av 2004-05-21 09:55:07 - Oskar Johansson

Det där med att det skulle vara märkvärdigt med en amd tror jag inte på ;) Däremot så kan det vara intressant att veta i vilken hastighet sakerna går och, som du just sa, hur burken ser ut innuti :)

Svara

Postades av 2004-05-21 14:22:18 - David Andreasson

Datorprylar som börjar brinna är faktiskt lite skrämmande. Själv har jag råkat ut för att skärmen började brinna en gång. Inte så att det slog flammor om den heller, men som du säger rökutveckling definierar jag nog som brand också.

Svara

Postades av 2004-05-21 18:53:56 - Måns Andersson

skogdoom: ingen rök utan eld, eller?

har själv aldrig märkt av att temperaturen varit förhög. Köper man bara fläktar m.m. som är rätt dimensionerade för prylarna bör det inte vara några problem, om inte fläktarna går sönder såklart.

//måns

Svara

Postades av 2004-05-21 19:40:37 - Niklas Jansson

Hahaah... min skärm inte bara brann, för något år sen exploderade den fanimej!!!

Den hade hållt på och flimrat fram och tillbaka under ett ganska långt tag, oftare och oftare. En dag så började den flimra konstant en stund, någon minut så där, och plötsligt började det lysa genom hålmönstret på baksidan av skärmen. Blev rätt fräcka bilder på väggen... =)
Sen: Pofff!!! - en ganska ljudlig smäll och en hel del sprakande. Skärmen slocknade och det kom en del rök... höll på att skratta ihjäl mig!

Det lustiga är att jag lugnt och metodiskt stängde av alla program jag hade uppe och sen avslutade datorn korrekt...

Svara

Postades av 2004-05-21 20:46:50 - Niklas Jansson

Just det... kanske skulle säga att det var en liten komponent som smällde. Förmodligen en kondensator; har sett alla möjliga komponenter smälla innan, men aldrig någon kondensator och aldrig något liknande det i skärmen. Dessutom är det väl ganska kraftiga kondensatorer i skärmar, va?

Svara

Postades av 2004-05-21 22:50:59 - Oskar Johansson

Det var inte så att själva bildröret gick sönder då? Det är ju vakumfyllt så... ;) Vi i våran familj tror att en gammal bildskärm som också bara var smal smällde en natt då den stod i våran carport... Det var en rejäl smäll antagligen då det hördes in i huset. Vi kom fram till att det kanske var den skärmen eller något sådant :)

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 166
27 952
271 704
1 980
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies