Pajas konvent i Rom
Bush och Berlusconi uppträder tillsammans.
Fö är det ett djä... klagande på höga bensinpriser
Jag har inte märkt något ! Jag tankar för mina 200:- som jag alltid har gjort.
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Sven: Hur långt kommer du idag för 200:- och hur långt kom du för ca 2 år sedan? Det är väl den relevanta frågan...
/Philip
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
En liten fråga i detta sammanhang.
Vi tänker oss Australiens långa landsvägar inga fartskyltar.
Om jag vill komma så långt som möjligt för dessa 200:- hur skall jag då köra bilen med gaspedalen.
Skall jag hålla 70-80 km/h eller skall jag ge järnet ?
Inom flyget har Vi två alternativ hålla sig i luften så länge som möjligt eller komma så långt som möjligt.
för en given tankning/bränslemängd.
Hur skall jag hantera luftfarkosten i dessa båda fall ?
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Det handlar ju om bränsleförbrukning, så det som räcker längst bör vara att åka långsammare, åtminstone med bilen.
Hur bör man göra sig av med bränslet vid en raketflygning då?
Allt i början faktiskt; ju snabbare ju bättre.
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Nu har Vi två(2) divergerande svar Jan och Niklas.
Hur skall jag handskas med gaspedalen för att komma så långt som möjligt för mina 200:- ???.
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Inte för fort och inte för sakta. bromsa inte i onödan och kör ekonomiskt
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Du ska köra på en så hög växel som möjligt och ligga på det varvtal som ger dig ungefär 60% av av motorns maximala vridmoment. På så sätt nyttjar du energin i bränslet på bästa möjliga vis, tyvärr är motorer av idag för dåliga att ta tillvara på energin i bensinen har läst någonstans att de bara nyttjar ca 3% av det faktiska energiinnehållet...
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
mmm Nu kommer Vi in på växlingsteknik mm , men det är inte det som är poängen.
Min Volvo 87 drar ca 0.9 1.0 . Nu har Vi en raksträcka som finns i Austarlien på ca 50 mil.
Jag behöver inte växla och dona Skall jag hålla 80-100 i snitt eller mindre eller ca 140-150 som den gör
för att komma längst innan soppan tar slut ??? Dvs "pelle" i botten elle 50-60 km/h
Hur kommer jag längst ???
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Då kan vi utifrån mitt resonemang resonera oss fram till följande:
En 87:a har en B23-motor, bästa vridmomentet ur en sådan får du fram vid ca: 4500 rpm så du bär alltså ligga på ca: 2700 rpm. Har den sedan en M45-låda (dvs en femväxlad manuell) så borde hastigheten ligga på runt 90 km/h vid 2700 rpm och där har du den bästa färdhastigheten.
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Jag skall alltså tolka ditt svar att jag kommer längst med din angivna värde ???
Frågan och svaret är att jag vill komma längst på denna 50 mila raka.
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
>Kör fort så du hinner fram innan soppan tar slut ;-)
Du är klok Jan, det är huvud på dig.
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Skulle vara en intressant tävling för standardbilar . Ge dom 10 L se vem som kommer längst !
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Niklas skrev:
>Det handlar ju om bränsleförbrukning, så det som räcker längst bör vara att åka långsammare.
Skall jag åka sakta för att komma längst. ? Är Det Ditt Svar Niklas ? ;-)
Ha det
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
>Skall jag åka sakta för att komma längst. ? Är Det Ditt Svar Niklas ? ;-)
Nu verkar det som att det är nåt lurigt med det här, men så här tänker jag.
Vi har en bränsleförbrukning som är en funktion av hastigheten: P(v). Detta kan uttryckas i t.ex. liter/mil, och är beroende på hastigheten. Dessutom har vi en bränsletank som har en volym V, i t.ex. liter. Sträckan man färdas på det är helt enkelt V/P(v). Denna blir störst då P har sitt minimum.
Exakt när det är beror ju naturligtvis på motorn, luftmotstånd, rullmotstånd, osv. Vid väldigt låga hastigheter är friktionen viktig, och då förbrukar man ju också bränsle i högre grad än annars. Vid höga hastigheter spelar luftmotståndet en väsentlig roll.
Men nu är det så att jag är långt ifrån någon motorexpert, så jag vet inte vilken hastighet som ger lägst bränsleförbrukning. Min gissning blir dock att det är en ganska låg hastighet.
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Förstod att du skulle börja tänka fysik.Sanningen är att du kommer längst med "pelle" i botten
men då håller du samtidigt motorn igång kortast tid.
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Niklas & Sven:
Motorn bör gå på så hög växel som möjligt medan man försöker få den att gå så länge som möjligt. Problem två är det enklaste, man skapar en kurva på hur lång tid motorn kan snurra på en liter bensin vid olika varvtal. Sen tittar vi vilken hastighet vi uppnår som max på respektive varvtal och beräknar sträckan utifrån det. Svens resonemang om att hålla plattan i mattan håller därmed inte, vid fullgas så drar de flesta bilar mer än 50% mer bränsle per tidsenhet men du tjänar sällan 50% mer rpm ut ur motorn.
Ett är säkert, växeln bör vara så hög som möjligt alternativt att man bör köra på en växel som inte tappar så mycket kraft i transmissionen.
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Stämmer icke...
Skulle jag köra med "pelle" i botten så drar bilen MYCKET bensin per liter, då ligger jag väl i runt 260 km/h. Allaredan om man håller 110 märks en skillnad jämfört med mitt vanliga motorvägstempo på 130-140, och steget från att ligga i ~200 ner till 140 i bensinförbrukning är stor. För min bil har de som mätt uppnått lägsta bensinförbrukning med 4*4-urkopplad, 6'e växeln i och en hastighet på ~90 km/h.
Ibland är det bra med färddator som visar genomsnittsförbrukning och allt annat tjafs, kunde jag bara få ner genomsnittsförbrukning under litern skulle jag bli glad... ;-)
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Oki på Era klarläggande,men grunfrågan var och är hur skall jag hantera gasen
för att komma så långt som möjligt med en given bränslemängd. ?
Svara
Sv: Pajas konvent i Rom
Du ska ligga i runt 90 km/h med din gamla (240?) på högsta växeln, dvs ingen fullgas och inget smygkörande.
Svara