Har läst att psykopater saknar förmåga att känna / ha känslor för andras lidande/känslor.Empati / inlevelseförmåga. Det var en norsk skogshuggare som fyllde 50. Det räcker absolut inte för att kategorisera en person som psykopat, det krävs en helhetsbild av en person för just psykopati. Dock är det inte ovanligt att de når högt inom sina yrken, och då är väl det en aningen förstärkande faktor. Sen ska man ha klart för sig att det inte är ovanligt med psykopater. Vet inte exakta procentsatsen, men mellan 1% och 10% av befolkningen är jag helt säker på. Enligt en undersökning i någon av kvällspressens tidningar för några år sedan var det nästan nödvändigt att vara psykopatiskt lagd för att kunna fungera bra som chef. Enligt definitionen som gavs då var en psykopat en person som saknade förmågan att sätta sig in i andras människors känslor, det vill säga en person som emotionellt stannat på 3-4 års stadiet i den emotionella utvecklingen. Men ett barn som är tre år kan uppfatta skämt och humor så att en humorfri person skulle vara psykopat har jag svårt att köpa. Citat Aftonbladet : Undrar hur många psykopater som kommer att hänga på denna tråd :-) ;=)Psykopat , Empati ?
Då kommer jag till frågan :
Kan man klassa en människa som psykopat om han / hon inte skrattar åt
en hummoristiskt/rolig historia om en annan människas dilemma i olika sammanhang.
Har en sån person/elak i min bekantskapskrets , jag och andra kan berätta för oss andra jätteroliga historier,
han sitter med ansiktet som en fiollåda utan att verka reagera.
Fö övrigt är denna person väl etablerad framgångsrik affärsman, inget fel på förståndet.
Är han möjligen per definition Psykopat ?Sv: Psykopat , Empati ?
Kamraterna skramlade ihop pengar och köpte honom en motorsåg.
Efter en 14 dar frågade de honom hur det gick med den ny motorsågen.
"Jo tack den e fin , men det är tungt." "Tungt ?" "Ja den är kämpetung att jobba med."
Då skall jag testa den sa en av kamraterna och ryckte igång den.
"Vad är det som brummer" sa normannen.
Eller tjejen från facket som berättade för oss att Vi skulle få vår löneförhöjning radioaktivt fr.om maj 2003. Whoops.Sv: Psykopat , Empati ?
Sv: Psykopat , Empati ?
Sv: Psykopat , Empati ?
"Katt rev pilot – flyg tvingades nödlanda
Belgien: Katt tog sig in i cockpit och rev piloten blodig Passagerarplan med 58 ombord nödlandade i Bryssel. "
Det hade kunnat bli en kattastroff:-)
Dom enda stroffer mina katter kan är mjäää och jaaaiom men då är dom kåta eller hungriga
eller för faen gå inför landning "somthing is rotten about this".Sv: Psykopat , Empati ?