Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Brist på kompetent arbetskraft!

Postades av 2004-08-17 13:32:15 - Kristofer Aaa, i forum Skrivklåda, Tråden har 18 Kommentarer och lästs av 1303 personer

Enligt VD:n för IT-Företagen, Ylva Hambraeus Björling, så kommer det snart att vara brist på kompetent arbetskraft [1]. Under hösten och våren bedrevs en intensiv kampanj för att få fler studenter att börja på IT-utbildningar. Men de lyckades inte locka det önskade antalet studenter till dessa utbildningar. Vad de lockade med, eller hur de försökte få fler att gå IT-utbildningar, kan jag tyvärr inte säga. För jag såg inte minsta lilla antydelse på att det pågick en kampanj under denna period.

Frågan är dock, vad är kompetent personal, och hur uppnår man denna kunskap? En kompetent person, som kan söka jobb inom IT-branschen i dagens Sverige, måste enligt företagens jobbannonser kunna otroligt mycket. Man ska tydligen vara både programmerare, systemerare, och nätverksadministratör - på en och samma gång! Är man kompetent om man kan allt detta?

Proffice hade igår en intressant annons:
platsbanken.ams.se/direkt/22/040816,170100,090908,11,503122.shtml

Observera att det står "...med kompetens inom nedanstående områden". Det står inte att man ska ha kunskaper inom "ett eller flera" områden, utan det står att man ska kunna alla områden. Observera också att de skriver att de även söker "oerfaren personal". Jag skulle vilja se den oerfarna person som har intagit kunskaper inom alla de där områdena.

Vad är egentligen syftet med en annons som den ovan? Att på ett diskret sätt säga: "Vi söker personer med 10 års erfarenhet"? Eller har de bara lyckats skriva en otydlig annons (vilket inte verkar vara en tillfällighet i denna bransch)?

Och när jag ändå klagar på jobbannonser, någon annan som tänkt på att en del företag skriver: "(på grund av hög arbetsbelastning) svarar vi ej på frågor angående tjänsten". Jag trodde vi var två som skulle trivas - arbetsgivaren och arbetstagaren. Men det är väl ett önsketänkande kanske, att jag som arbetstagare ska trivas...

Angriper inte branschen problemet ,med uteblivna studenter, på fel sätt? Företagen söker ju uppenbarligen folk med helt andra kunskaper än vad studenter får på högskolor/universitet (eller kan någon berätta för mig om en skola som ger relevant kunskap för att ha möjlighet att få ett jobb). Betyder inte det att utbildningarna helt enkelt är för dåliga? Borde de då inte lägga pengarna på det, istället för att få fler att söka utbildningar som inte uppnår kraven som krävs för att få jobb? Det verkar ju vara så att de behöver "mer kompetent personal", inte fler inkompetenta?

Kanske dags att göra som de uteblivna IT-studenterna, och lämna branschen? För trots deras rapporter, så ser det inte ljust ut.

Och även om man får ett jobb, på vilka villkor kommer man att jobba? Dygnet runt i ett par år, och sedan när man inte orkar mer, så råkar "projektanställningen" vara slut(!). Kanske ska företagen sänka kraven?

(Men vad vet jag om det här...)

[1] www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,519531,00.html

Svara

Sv: Brist på kompetent arbetskraft!

Postades av 2004-08-17 14:13:31 - Kris Palm

Branschen (dvs de stora konsulterna) vill inte ha mer folk anställda. De vill klaga på brist på kompetens för att få ytterligare skäl att flytta jobben till låglöne-länder...

Svara

Postades av 2004-08-17 14:27:24 - Anna-Karin Söderberg

Jag upplever det ibland som att företagen ser ner på tjejer och allra helst om man råkar vara av den typen som har lärt sig själv. Sen ska man ju vara 20 år gammal med 15 års erfarenhet från branschen för att få jobb och kille då.

Jag tror nog att det finns kompetent folk bara det att arbetsgivarna ser ner på utbildningar som inte är universitet/högskola, jag har fått höra att vi som har andra utbildningar är obildbara och dumma eftersom vi inte har just universitets/högskole utbildning. Praktisk erfarenhet smäller inte lika högt som ett papper från universitet/högskola, sen kan man vara minst lika duktig.

Inte konstigt att man väljer att skola om sig till annat yrke.

//Anna-Karin

Svara

Postades av 2004-08-17 14:56:16 - Andreas Håkansson

Ärch det kallar jag skitsnack. Om det finns få platser så är det självklart att arbetsgivaren sorterar bort de sökande som inte har en utbildning; tjej eller man. Känner flera duktiga tjejer inom IT branchen med en examen i ryggen och de har inte svårare än någon annan, eller lättare för den delen.

När man får in 100-300 ansökningar så måste man göra en grov sortering och då åker allt bort som man inte vet. Alla fristående utbildningar åker troligen med där om det finns en uppsättning ansökande med universitet/högskole-examen - och konstigt vore det annars.

Säger inte att alla andra utbildningar är skit, men jag har sett min del av dessa och har inte varit direkt imponerad. Att studera på högskola/univisitet betyder inte bara kunskap utan under sin studie så formas man till ett speciellt sätt att tänka och arbeta på (t.ex ett ingenjörstänkande).. detta är enklare att sätta fingert på än ett par kurser här och där.

Och att praktiskt erfarenhet inte väger - skitsnack. Du kan komma med en examen och bli blånekad för att man inte har någon dokumenterad erfarenhet. Allt handlar om att det är så många som söker til så få tjänster att ribban höjs; det som en gång i tiden var examen är idag examen + erfarenhet - ett moment 22 problem som inte är lätt att handskas med.

Svara

Postades av 2004-08-17 15:39:18 - Roger Alsing

det handlar ju om tillgång och efterfrågan.

om jag fattat rätt så kan du asp , lite vb samt att prata med databaser.

problemet är ju bara att det finns en miljard andra som kan exakt samma saker.
jag förstår att det är svårt för dig att hitta jobb för det är säkert hundratals sökande på samma jobb som du kollar på.

och som arbetsgivare så tar man väl den personen man anser vara mest lämpad för jobbet ,både kunskapsmässigt och personlighet ...

det finns ju div konsultföretag som i sina annonser berättar hur dom tar med personalen på skidresor och åker snowboard...
har dom då att välja på en 20årig kille som gillar snowboard och en lite äldre dam som gillar katter... så väljer dom nog killen...
kanske låter hårt men så skulle jag resonera om jag fick två likvärdiga CV att välja mellan.

//Roger

Svara

Postades av 2004-08-17 15:45:52 - Kris Palm

Sitter med två arbetsgivare just nu som är mitt uppe i en gallringsprocess inför nyanställning. Kvinnor har det inte lätt kan jag säga, det ska MYCKET till för att de inte ska åka med en gång... tyvärr så tror jag att det kan vara så på många ställen.

Rent gennerellt så tycker jag däremot att jobbanonnser ofta är mycket dåligt skrivna av arbetsgivaren. Det verkas ofta som att de inte vet vad de vill ha för person, eller så är det så att de är författade av någon som inte jobbar inom just området utan bara är tex. personalchef utan djupare teknisk insikt.

Svara

Postades av 2004-08-17 15:51:02 - Marcus Gus

<b> Den tidigare så populära systemvetenskapliga utbildningen vid högskolan i Skövde lockade som mest 40 sökande. Till höstens intagning har det inkommit två ansökningar.</b>

Tacka fan för det... Om de har haft som mest 40 sökande så kan det antingen vara en väldigt liten grupp studenter de kan ta emot, en skola med väldigt dåligt rykte eller så trivs inte folk i Skövde. Har de haft utbildningen i mer än 4 år så borde de haft betydligt mer än 40 sökande som mest, åtmindstonde några hundra(på den tiden alla ville plugga IT dvs pre-2001). Eller så har Aftonbladet skrivit fel...

Svara

Postades av 2004-08-17 15:51:36 - Patrik Berggren

Precis,

det handlar inte bara om utbildningar, erfarenhet ... det handlar även om att "passa in i gruppen" socialt sett.

cya,
/PatrikB

Svara

Postades av 2004-08-17 15:54:58 - Andreas Håkansson

Wize,

Självklart är detta den sista faktorn som avgör vilken av de näst intill identiska personer man har valt ut bland den enorma högen ansökningar =)

Svara

Postades av 2004-08-17 15:59:02 - Mikael Johansson

Det mesta handlar om tur. Började på mitt jobb med helt annat, och har endast läst 10p datalogi i Lund för länge sen. Man behövde en webbaserad lösning på mitt jobb och chefen frågade om jag kunde fixa det, eftersom jag innan hade gjort lite hemsidor. Chefen köpte de böcker jag behövde för att lösa det. Jag lyckades och nu har jag fullt upp hela tiden, och man varvar programmerande med en massa läsning så man lär sig under tiden.

Svara

Postades av 2004-08-17 21:14:41 - Kristofer Aaa

Att det inte finns jobb för alla, är inte konstigt. Att det då är de utan akademisk examen som får det svårt, är inte heller specifikt för denna bransch, utan är likadant i alla branscher.

Det jag tycker vi har kommit fram till hittills, är att man måste ha en akademisk examen + jobberfarenhet. I andra branscher så verkar det inte vara lika viktigt med erfarenhet, även om det naturligtvis är en fördel. Och som vi alla vet, så kan man inte få erfarenhet, utan att först få ett jobb...

Är det kanske så att praktik ska införas i utbildningarna, för att det helt enkelt är ett krav att ha erfarenhet? Erfarenhet är ju trots allt bra, det går inte att komma bort från.

Är det så att en nyutexaminerad student inte har något att tillföra företaget, varken kunskapsmässigt eller erfarenhetsmässigt, och därmed prioriteras bort så länge det finns andra som har erfarenhet, och kan tillföra något?

Innan jag började på högskolan, så tänkte jag att en högskola/universitet var en plats där man jobbade med det allra senaste. I alla fall i kurser på högre nivå. Jag trodde också att man rentav var framför utvecklingen - att en högskola/universitet drev utvecklingen framåt. Ack så fel jag hade!

Är det detta som är felet? En nyutexaminierad student är helt enkelt efter utvecklingen (precis som högskolan/universitetet), och kan inte tillföra företaget någonting. Skulle en mer kvalitativ utbildning minska kravet på erfarenhet (som man får senare i livet) och därmed göra det enklare för nyutexaminerade att få jobb (och därmed också öka antalet sökande)? För om studenten har kunskaper om framtidens teknologier, teknologier som företaget ännu inte hunnit utforska, skulle inte det öka chanserna att få ett jobb, även om man inte har erfarenhet?

Jag tror att det är just detta som är problemet. Det är inte att det är för få sökande till IT-utbildningar. Utan problemet är att IT-utbildningarna är för dåliga! I och med att en student inte har tillräckliga kunskaper, och inte heller erfarenhet, så finns det ingen fördel med att välja en student, gentemot en annan person. Utan det är snarare helt och hållet en nackdel att välja en nyutexaminerad.

PS: Även Högskoleverket tycker att kvalitén är för låg[1], men är det någon som lyssnar?

[1] http://www.hsv.se/sv/CollectionServlet?view=0&page_id=2258&expand_tree=69

/Kristofer

Svara

Postades av 2004-08-17 23:21:12 - Ola Lindfeldt

Ang Proffice annonsen, de menar nog "ett eller flera av nedanstående områden", inte nödvändigtvis ALLA områden.. ! :)

Man kan förmodligen söka dit om man "bara" har 10 års erfarenhet av helpdesk/support om Proffice för närvarande har kunder som behöver den kompetensen..

Så du ska nog inte ta annonsen på det sättet du gjorde... :)

Upp med hakan! Utbildning är aldrig fel. Man lär sig mer, man blir mer kompetent, och man kan bevisa att man har en viss kompetens. Inte konstigt att man bllir mer attraktiv på arbetsmarknaden då..

Ola

Svara

Postades av 2004-08-17 23:21:52 - Pontus Wång

Det finns en brist på arbetskraft idag, men det som krävs är kompetens. Man ska kunna ta ett jobb och vara produktiv efter en eller ett par veckor, mycket få högskoleutbildade utan erfarenhet av projektarbete och deadlines kombinerat med kundkrav klarar detta. Det är tyvärr dagens IT-problem, utbildningarna är bra men lite för långt ifrån verkligheten, jag känner ingen högskoleutbildad som har fått sätta sig in i en komplett verksamhet för att sedan ta fram ett system anpassat för den verksamheten på ett verklighetstroget sätt.

Inom IT-branschen är dessutom utbildning inte alls lika högt aktat som erfarenhet, intresse samt kunskapsbredd. Flerårig erfarenhet innebär nämligen ofta acceptans av 95 procentiga lösningar, vana att ta fram saker fort (stark tidspress är inte ovanligt i branschen) och kunskaper om trovärdiga tidsuppskattningar.

Detta sammantaget leder till slutsatsen att den mest intressanta personen att anställa är någon med minst tre års branschvana, ett privat intresse för sitt gebit, med erfarenheter från det anställandes bolagets sfär och som plus i kanten en utbildning som passar jobbet.

Svara

Postades av 2004-08-20 11:06:42 - Magnus Gladh

Måste hålla med Trash.

När jag gick ut Högskolan (3-år) så var jag bäst i världen, kunde typ C++ på mina 10 fingrar. När man sedan hade jobbat ett tag och fått insikt hur mycket som finns att lära sig utanför skolans lilla värld insåg man att man endast kunde C++ på 4 fingrar. Efter 1 års uppehåll från C++ (körde VB istället) så var man snabbt nere på 2 fingar, och man hade lite svårt i början att få rätt den en For-sats eftersom jag var säker på att man skulle skriva Step 10 om jag vill öka variablen med 10 varje gång.

Den erfarenhet som man får genom att jobba i projekt väger bra mycket tyngre än de fjuttiga projekt som man satt och skrev ihop i skolan. Det är så mycket som man utelämmnar i arbetslivet och andra saker som man tar viktigare på. På vårt arbete så har vi 1 utvecklingsmiljö, 2 test miljöer, 1 QA test miljö och sedan en produktions miljö, det betyser att jag skall igenom 4 faser innan jag kan lägga något i produktion, i skolan gick man direkt från utveckling till produktion.

Tyvärr är det också så att man tappar kunskap inom IT-området fortare än inom andra område eftersom utvecklingen går så fort, detta gör att blir mycket svårare att få jobb för varje månad som man är arbetslös efter en utbildning/arbete.

- Magnus

Svara

Postades av 2004-08-20 11:27:00 - Andreas Håkansson

Sen finns det också de som arbetat med något rent privat sidan om studierna.. t.ex så finns det folk som kan C++ som en gud, pga av ett stort privat intresse och går en högskoleutbildning. Så kommer han till ett företag, har en vanlig kurs på 5p C++ MEN har arbetat med det privat i flera flera år sidan om pga av intresse och är VÄLDIGT duktig..

Tror du hans kompetens försvinner då? Om personen i fråga inte är bra på att marknadsföra sig själv så tittat arbetsgivaren på ansökan, se 5p C++, inte någon arbetslivserfarenhet och kastar bort honom som en kandidat.

Självklart skriver man att man är duktig på C++ i sitt brv och listar C++ i sitt CV, men som alla vet så skriver även "amatörer" upp C++ om man bara kan lite också.. så ingen väger tyngre än någon annan. =/

Svara

Postades av 2004-08-20 13:09:41 - Pontus Wång

Hade jag fem poäng C++ skulle jag aldrig ta upp det i min CV eftersom jag skulle välja att trycka på den arbetslivserfarenhet jag har i C++ alternativt det som mitt fritidsintresse genererat.
Det hela hänger på den personliga marknadsföringen och OM man inte kan marknadsföra sig själv trots massor av kompetens kanske man borde fundera på att bjuda ut sina tjänster som någon form av arbetsprov.

Svara

Postades av 2004-08-22 08:29:20 - Kenneth Hedman

I stort sett så har jag fått de arbeten som jag har haft/har genom kontakter inom företaget som har anställt mig. Jag har en längre IT-Utbildning bakom ryggen som jag idag tycker inte lärde mig mycket.
Ok, jag lyckades ta X antal certifikat. Men inte förberedde de mig för arbete som programmerare.
Jag tyckte sättet att studera var helt fel. lära sig för att klara av tester var värdelöst. Lärde mig 10 gånger mer under 1.5 års arbetslöshet än under 1.5 års heltidstudier. Med detta tänkande om certifikat/studier i ryggen, gissa om jag blev förvånad när min arbetsgivare säjer att det är en stor merit för FÖRETAGET. Jag hade ju hela tiden tänkt att de var tänkta som merit för mig. här säjer min chef att de är en merit för företaget :-) Ok, jag förstår vad han menar. Och jag förstår varför dessa meriter är värdefulla för företaget. De är bra i reklamsyfte, kunna påvisa att det finns dokumenterade kunskaper i företaget.
Så min erfarenhet hittills är att företagen anställer IT-Personal som redan är kända inom företaget, har x antal certifikat, Är erkänt duktig inom sitt område och har breda kunskaper, har lång utbildning och längre erfarenhet av projektarbete med något större projekt.
Med detta i åtanke så tar det minst 4-5 år innan man börjar bli intressant på arbetsmarknaden. Och då ska man ha haft turen att lyckas få anställning/erfarenhet ganska direkt efter utbildningen.
Phew, jobbig sits. Är nog inte så många som lyckas med det.

Dessutom skadar det inte att redan vara anställd när man söker anställning...

Svara

Postades av 2004-08-24 09:52:37 - Hobil Haidari

Ibland hjälper det inte ens att vara anställd och ha en rejäl erfarenhet av branschen.

En som har 7 års erfarenhet och inte får nytt jobb. Detta trots att jag inte varit arbetslös mer än en månad under den här perioden. Har idag jobb.

Vem vet, kanske är det marknadsföring/sälj jag suger på. Min personliga åsikt är att lättaste
vägen till ett jobb är nätverk, utnyttja era personliga kontakter till max, även såna som ni inte har varit i kontakt med på länge. Där kan man snacka om förtroende och att få chansen, ofta utan kvalifikationer. Annars måste man ha en jäkla tur som jag ser det.

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 166
27 952
271 704
622
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies