Jag blev en smula förvånad när jag på Statoil i morse frågade om de hade sorten "skrufv" men då svarar expiditen att dom endast får sälja snus från Swedish Match. Hmm, undrar om Swedish Match verkligen har rätt att få exklusivitet och är det moraliskt försvarbart samt har dom köpt exklusivitet? Har fått ung. samma svar på ICA i norrtälje får nåt år sedan. Tidigare så hade dom snus från 2-3 mindre leverantörer men det slutade dom med och motiveringen var något liknande. Numera säljer dom iofs Gustavus också men knappast nåt dom skyltar med. Verkar vara en konstig branch det där. Jag antar att det har att göra med avtalet som gör att de har en "snuskyl".. För att de ska få ha en fin flashig kyl där står "General" på utan att betala för den så förbinder de sig nog att bara sälja Swedish Match, produkter.. Så det är nog butikens "snålhet" att inte investera i en egen kyl som gör att utbudet av andra märken är obefintligt.. Samma sak på vissa pubar, de får ha en fin kyl det står "Pripps" på utan att behöva betala för den om de endast säljer Pripps varor... De flesta butiker som exempelvis statoil, ica pressbyrån osv. Har leverantörerna köpt färdigt hyllplatser och allt så det är inte upp till varje inviduell butik vad dom får ta hem. Som till exempel ica får inte välja mycket vad gäller varor och kassasystem.Exklusivitet på snussorter
Sv: Exklusivitet på snussorter