Lyssnar med ironi på alla dessa sk experter som med darr på rösten predikar det är väl lätt fixat. Alkolåsen fungerar väl som så att man måste blåsa med jämna mellanrum under färd också. Då är väl inte problemet så stort, lastbilschauffören kommer bara en bit innan han måste ta fram cykelpumpen igen? I kombination med högre straff borde det väl kunna få ner antalet en hel del. Ett alternativ till lösning skulle vara att kolla vilken värme luften har, kall luft från pumpen funkar inte då. >om en person stoppas som har alkolås i bilen och personen bevisligen är packad så ge han fan så mycket högre straff . >Också ett naivt tänkande dom som kör rattfulla av vana funderar inte på straffet. <b>om en person stoppas som har alkolås i bilen och personen bevisligen är packad så ge han fan så mycket högre straff . <b>2) om det ger ett högre straff så kommer personen få sitta inne en längre tid och är därmed inte ute på vägarna under den tiden.. (så det spelar ingen roll om personen fattar eller inte) </b> Ta inte illa upp men Ni unga mfl har en mycket Naiv inställning till detta problem. Sven, Hoppas att Ni förstår att jag inte propagerar för en dålig sak. Är det underligt att man kallar vissa av Er "Naiva" när man läser sånt här "bull" Sven, >Finns säkert svagheter i alla av mina förslag, men det svagaste av allt är att inte agera över huvudtaget, eller hur? >Alkolåsen fungerar väl som så att man måste blåsa med jämna mellanrum under färd också Niklas skrev >Hur fa... står det till med logiken där.*LOL* Har iofs inte riktigt koll på hur detta alkolås funkar , men tror att det Intressant läsning! Det är just denna "hårt straff ska dom ha, de jävvlarna!"-logiken jag motsätter mig. Den motsatta flummiga varianten ("vi måste ha tålamod och hjälpe dem för inget fel beror på individen") är inget vidare heller, men om man tror att saker blir bättre av att ge hårdare och hårdare straff så är jag övertygad om att vi inte uppnår något. >Det är just denna "hårt straff ska dom ha, de jävvlarna!"-logiken jag motsätter mig. Den motsatta Hörde på nyheterna (Aktuellt eller Rapport) igår att man tom bjuder på sprit på färjorna. Dessutom var det enligt personer man intervjuade vanligt att man drack några öl under resan. Man (chafför) poängterade att man inte drack så många, men skulle man hem och det var fredag kunde det allt bli en del. Vilken skit. Vad enkelt att lösa detta idiotiska sätt att drick alkohol och sedan gå ner och sätta sig i en stor välfyld lastbil och ge sig ut som självmordspilot på vägarna. (lastbilsgubben brukar dock oftast överleva men knappast personbilens personer) Det konstiga är hur synsätt förändras, såg en intervju på tv med ungdomar och HIV/AIDS-majoriteten visste inte vad det var...Samma med alkohol + bil-påvisa skador då? Tycker den biten avstannat en del. Svenskar har ju också den här, Det händer inte mig attityden. Så en del kör fulla i den goda tron att det inte händer dem något. Intressant vinkel ovan: Om du syftar till den idén jag återkommer till hela tiden börjar jag undra om jag är dålig på att formulera mig. Alkohollås på våra bilar
att alla bilar skall utrustas med alkohollås.
Scenario:
Lastbilschaufför på färja som skall starta på morgonen.Det skulle vara katastrof för honom
om han inte får igång bilen därför att han klämt en bärs eller några glas vin ombord.
Vad gör han då ? .
1. Låter någon nykter kompis blåsa igång bilen.
2. Har en vanlig cykelpump med munstycke som passar blåsistrumentet.
Ett pumptag och han kan köra därifrån.
Dvs det är naivt och ett slag i (utandningsluften :-) att tro att man kan stävja
detta otyg med tekniska hjälpmedel.
Sv: Alkohollås på våra bilar
gör det olagligt att fuska med alkolåset
om en person stoppas som har alkolås i bilen och personen bevisligen är packad så ge han fan så mycket högre straff , då han bevisligen vetat att han är för full för att köra
(han kan ju inte komma och säga "jag kände mig inte så full så jag körde ändå")
och skulle det visa sig att hans polare blåst igång bilen så döm hans polare oxo..
gör polaren medskyldig till vållande till annans död om fyllot kör över någon..
då lär iaf både en och två personer dra sig för att blåsaigång polarens bil...
//RogerSv: Alkohollås på våra bilar
Det sållar väl bort ytterligare uppfinningsrika fyllon från vägarna.
/BSv: Alkohollås på våra bilar
Också ett naivt tänkande dom som kör rattfulla av vana funderar inte på straffet.
Hela filosofin med alkolås är ju att det skall finnas på alla fordon och i och med detta
komme man dra ner bevakningen på våra vägar använda dessa snåla resurser på annat håll.
Det finns bara ett sätt, täta täta kontroller varja dag på alla möjliga och omöjliga tider och platser.
>kall luft från pumpen funkar inte då.
Ok avdelningen onödig kommentar men ändå
Du har tydligen inte pumpat nån cyckel på länge.Luften blir väldigt varm från den.
>Alkolåsen fungerar väl som så att man måste blåsa med jämna mellanrum under färd också
Det skulla vara en djä.. korkad lösning ,man skulle se en massa stillastående bilar på
motorvägen där folk sitter och blåser i alkolåset.Sv: Alkohollås på våra bilar
Det viktiga är ju att den nyktra personen som blåste skulle åka på ett rejält straff. De flesta personer som är nyktra tänker nog inte stå och hjälpa en som är berusad att få igång den berusades bil, och med risken att åka på ett hårt straff så blir det nog en mycket, mycket ovanlig företeelse.
Om en person tar med sig en cykelpump för att köra bil för att den är så berusad så har den ju ett helt annat problem och ska istället sättas på tvångsvård. De flesta som kör rattfulla är personer som struntar i att de har druckit några öl, ungdomar eller fyllon. De två första kategorierna stoppas definitivt av alkolås, det blir alkoholiserade personer som ignorerar riskerna som kan vara problematiska.
Betänk också att alkolås är mycket mer av en långsiktig engångskostnad än kontroller. Så fort alkolåsen är ute är det ju ganska lite pengar/år som går åt till det, och man kan fortfarande ha regelbundna kontroller. Sen får man ha en vettig straffmetod, på de få som är kvar, som inte är av den vanliga "du har gjort fel, nu ska samhället hämnas på dig"-iden, utan genom att se till att de antingen inte dricker mer eller inte kör mer. Sv: Alkohollås på våra bilar
Också ett naivt tänkande dom som kör rattfulla av vana funderar inte på straffet.
</b>
1) hur fan vet du det?
2) om det ger ett högre straff så kommer personen få sitta inne en längre tid och är därmed inte ute på vägarna under den tiden.. (så det spelar ingen roll om personen fattar eller inte)
//RogerSv: Alkohollås på våra bilar
Enda problemet jag kan se med detta är att det är långt ifrån alla som åker fast i kontroller som är rattfulla. Det finns väl snarare tre olika kategorier
(a) de som åker fast i en kontroll / snuten stannar dem för det går vingligt
(b) de som aldrig åker fast (iof kanske bara en tidsfråga, har ingen statistik =)
(c) de som åker fast när de väl kört på / ihjäl någon (eller något)
Det är de personer som är i kategori (c) som är lite jobbiga med detta tänkandet att "så fårt de åker dit så är de borta en längre tid". Jag håller med dig att det bör vara hårdarestraff och måste det och förebyggas så att så få som möjligt sätter sig bakomratten och minimerar (c) körarna =)Sv: Alkohollås på våra bilar
Det finns idag 1000 tals utländska och svenska långtradarchafförer mfl som kör på våra vägar
som har 30 cl starksprit i sig som frukost. Dom skulle överhuvdtaget inte komma igång
om dom inte får detta i sig. Djä.. högerbullshit om hårdare straff, det biter inte på dessa.
Dolda Alkoholister är listiga som troll och kör för det mesta helt perfekt.
Trix som används . Man tuggar i sig kaffeböner,man biter i en rå apelsin,man dricker Genever.
Det enda kända receptet är att avslöja dom med en alkotest av polis/tullare på plats.
Obs detta gäller även vardagsbilister som kör till jobbet i morgonrusningen.
Har du sett en poliskontroll kl 07:00 eller 17:00 på en infart/utfart till större stad ?
Den största faran i detta avseende är den unga 18-30 åringen som inte tillskansas
sig den alkoholimmunitet som dom gamla återfallsförbrytarna har.
Hårt straff Ok dom som är i 20-30 års åldern skall ha en riktig näsbränna , kanske hjälper.
Hoppas att Ni förstår att jag inte propagerar för en dålig sak. Sv: Alkohollås på våra bilar
<b>Det finns idag 1000 tals utländska och svenska långtradarchafförer mfl som kör på våra vägar
som har 30 cl starksprit i sig som frukost. Dom skulle överhuvdtaget inte komma igång
om dom inte får detta i sig. Djä.. högerbullshit om hårdare straff, det biter inte på dessa.</b>
Så om du tycker att vi unga har en naiv inställning så var säger du ovan? Skulle detta handla om någon form av accepterad rattfylla då? Att det skall accepteras att dessa chaufförer måste hälla i sig en 35:a för att komma igång? Är det snarare inte så att det är ett problem som måste bearbetas från rätt enda av ormen?
Precis som med alla yrken där utbrändhet är en risk så måste man vidta åtgärder för att förbättra arbetsförhållanden för chaufförerna. Och visst kostar det pengar och detta från speditionsbranschen där man vill frakta till lägsta möjliga kostnad för att vi konsumenter inte vill betala x-kronor mer för en vara.
Men hör och häpna, man vill spara i alla branscher även i de som det finns hög utbrändhet, men det blir dyrare i längden... det har man redan upptäckt - ingen har väl missat allt jidder om hur långtidssjukskrivningarna har ökar under senaste åren.
Så hur du än vänder och vrider på det så ska du aldrig få mig att acceptera att en chaffis måste kröka för att orka.. du som verkar vara traditionallist borde väl skrika om att det är här fackföreningarna skall in och trycka på om förbättrade arbetsförhållanden ? =)Sv: Alkohollås på våra bilar
Jag bara beskriver hur det ser ut,klart att det skall angripas i roten.
Men !!! Alkohollås är ett djä.. trams som inte kommer att funka.
Polis/Tullare på plats är den enda säkra metoden.Du glömmer att det på
våra vägar (tung trafik) kör omkring ca 70 % utländska förare som har
helt annan spritkultur vs bilkörning än vad Vi omfattar i Sverige.Sv: Alkohollås på våra bilar
>det är väl lätt fixat.
>gör det olagligt att fuska med alkolåset
Huvudbudskapet Är ! Att om Vi köper att alkolås skulle vara en lösning på detta
problem så biter Vi oss själva i svansen. Falsk trygghet.
"Ok nu är det tryggt på våra vägar" i detta avseende,
polisen kommer att dra in sin kontrollverksamhet för att spara pengar.
Försök inte tillskriva mig nån åsikt som jag inte har.
Läs vad jag skrev och låt inte hjärnan fladdra iväg.Sv: Alkohollås på våra bilar
Självklart. Jag tror det är en kombination av saker som kommer att vara lösningen. Låt oss ponera att vi sätter i alkolås i svenska bilar. Detta kommer till en viss del att spara in resurser från polisen. Lås oss då ponera att man förflyttar de resurserna till att öka antalet stockprov i tullen på lastbilschaufförer. Hur låter det?
Alla insatser som vi kan göra för att förhindra svenska bilister att köra onyktra och på så sätt spara in resurser/pengar i samhället skulle potentiellt kunna användas till en vis mån att kunna förhindra att vi "importerar rattfyllerister" i form av utländska chaufförer som kommer hit.
Jag tror inte iheller att alkohollås är någon form av magisklösning - någon sådan finns inte, utan att det handlar om att kombinera mindre saker så som att göra det svårare för rattfulla (speciellt om man är tidigare dömd för samma brott) att sätta sig bakom ratten när man är onykter, att man ökar straffen & böter för rattfylla, kanske till en viss del ändrar lite på speditionskulturen på så sätt att utländskachaufförer kör godset till omlastningscentraler på svenskmark där det lastas om till svenska bilar etc.
Finns säkert svagheter i alla av mina förslag, men det svagaste av allt är att inte agera över huvudtaget, eller hur?Sv: Alkohollås på våra bilar
Vi blev överens till sist ;-)
Ha det
PS kan berätta att jag vet en hel del vad jag skriver om . Dels är jag från Trelleborg och
kan en del om deras Spedition, dels har jag nära kontakter i Shenckers.
DSSv: Alkohollås på våra bilar
Jag såg iaf någon prototyp av alkolås på tv där föraren var tvungen att blåsa även under färd. Visst, det kan vara lite omständigt, men annars kan någon annan blåsa för att starta bilen. FÖrhoppningsvis skulle det kunna rädda några liv, men problemet är väl kostnaden + att det är lite omständigt att blåsa.
Ett stort problem är nog de utländska förarna (som sagt tidigare) som har helt andra drycksvanor. Där hjälper det inte med en lag på alkolås. Istället bör nog kontrollen vid tullen och ute på vägarna blir bättre.
Under de år jag har kört bil (7år) har jag bara blivit stoppad 2 eller 3 ggr. Det är alldeles för lite. Flera kontroller hjälper väl knappast på de som ofta kör onyktra? Det finns exempel på sådana som åker dit gång på gång för rattyflleri.
Jag vet inte hur man löser det bäst. Kanske installation av alkolås för de personer som har blivit dömda för rattyflleri i kombination med fler kontroller? Risken finns att de stjäl en bil och på så sätt kan köra iaf, men någon 100%-ig lösning finns nog inte.Sv: Alkohollås på våra bilar
>Det viktiga är ju att den nyktra personen som blåste skulle åka på ett rejält straff.
Hur fa... står det till med logiken där.*LOL*
Ständigt detta "Mantra" från högernissarna Lägre Skatt ! , Högre Straff !,
Vi får bygga om Norrland till ett enda stort djä.. fängelse , Ni är galna *LOL*Sv: Alkohollås på våra bilar
Du sa att lastbilschaufören får en nykter kompis att blåsa och på så sätt slipper det. Om man gör det till ett mycket allvarligt brott att som nykter blåsa i alkolås åt en berusad kommer inte folk hjälpa folk som vill åka rattfulla.
Men det är nog fortfarande så att den farliga gruppen är de unga som tror att de kan köra mycket bättre än de kan, eller puckon som inte fattar bättre. I det fallet fungerar alkolåset.
I gruppen "polska lastbilschaufförer" så kan det ju vara så som du säger att de ofta kör helt perfekt. Då är det väl ingen poäng att stoppa dem, det är viktigare att stoppa de som är farliga. Syftet med att man inte ska köra berusad är väl ändå att undivka skador, inte själva undvikandet av rusdryck i sig?Sv: Alkohollås på våra bilar
räcker med att man har en ballong med sig som man själv blåst upp.
Trär den på munstycket om man tror att man är i riskzonen
och klämmer till så borde det vara klart .Sv: Alkohollås på våra bilar
Sven: Här har du ytterligare en "onödig kommentar": Att blåsa i en alkomätare/lås lär inte vara lika jobbigt som att blåsa i en cyckelventil, så nån värme ur DEN pumpen lär du få jobba hårt på att få, specielt runt 30-40 grader.
i övrigt var iaf snacket för några år sedan att en dömd person skulle få alkolås i sin bil, där kan man gott och väl införa blåskontroll varje halvtimme eller likn. Är väl inte mer än rätt att dom får kämpa lite?
Att köpa ny bil i det läget skall inte gå, inte utan tillstånd etc. Alkolåset skall som straff sitta i bilen i säg 6 månader.
Dom övriga som inte dömts men som kör onyktra är ju fortfarande ett problem.
Där tror jag att det krävs täta kontroller och att visa upp vilka följder det får. Höga straff + långvarigt jobbigt alkolås.
Andra rutiner på färjorna?
Som jag ser det är det viktiga resultaten som påverkar andra människor; det viktiga är att så få som möjligt skadas eller dör. Om vi inte kan få en vettig syn på alkohol vs bilkörning så hjälper det inte hur hårda straff vi ger folk. Ungdomar idag ser inte alls lika allvarligt på det som för bara fem-tio år sen.
Som jag sagt innan (och ska ni läsa något i det här inlägget så är det det här):
1. Alkolås är i stort sett en engångskostnad, åtminstone i förhållande till vad alkokontroller kostar.
2. Även om det inte hjälper mot alla, så hjälper det mot folk som kör svenskregistrerade bilar och <b>inte aktivt försöker komma förbi låset</b>.
Det är den, mycket viktiga, gruppen som jag tycker alkolås ska användas till. Naturligtvis finns det folk som verkligen <b>vill</b> köra rattfulla, och där får man hitta andra lösningar för att stoppa dem, men jag kan inte tänka mig att de lösningarna är vettiga för "vanligt folk".Sv: Alkohollås på våra bilar
>flummiga varianten ("vi måste ha tålamod och hjälpe dem för inget fel beror på individen") är inget
>vidare heller, men om man tror att saker blir bättre av att ge hårdare och hårdare straff så är jag
>övertygad om att vi inte uppnår något.
Du talar som en präst gubben! :-)
USA och fler länder än dom har försökt med avskräckande straff såsom dödstraff, 2000ggr livstid osv.
Det enda dom bevisat (men dom vägrar inse) är att det inte funkar...
Plus att det är en motsägelse: Samhället tolererar inte att du tar livet av en person. MEN vi tar livet av dig om du gör det. Hum...
Tjing!
Peter. Sv: Alkohollås på våra bilar
Lösning:
100 % alkokontroll vid slumpvisa tillfällen av alla förare som åker av färjorna. Om man hittar någon så konfiskeras bil med last under en månad. Alla åkerier kommer omedelbart genomföra åtgärderna med sina förare. Det fraktbolag som blir stående en månad med en kunds last kommer inte överleva dagens tuffa transportmarknad. (de kommer troligen inte ens klara sig om bilen vore tom)
Så om politikerna slutar att "utreda" och direkt genomför åtgärden så är åtminstone ett problem löst. Kostnaden blir troligen mindre för att genomföra detta än kostnaden som alla politiker kostar med att dra allt i långbänk.
Så vad är det att tveka på ? Visst fattas en lag om att "konfiskera" bilen men kan väll knappast vara omöjligt att fixa om man verkligen vill göra något åt problemet.
Skippa strutts tekniken och agera istället.
Ämnet verkar inte komma vidare just nu känner jag, i denna tråd.
Det mesta är redan skrivet och inget som står här kommer förändra en grundsyn iaf.
Dom flesta dömda har, vad jag hört, åkt dit på bakfylla.
Nu ska man ju inte skrämma skiten ur folk, men skolorna skulle visa vilket elände att köra rattfull kan ställa till med. I senaste olyckan så dog väl två famlijer, totalt 5 personer. Fast även om den chauffören hade varit nykter så hade ju familjerna inte klarat sig.
Visa hur bilarna såg ut efteråt, det är kanske lite väl morbidt att visa liken, men jag tror att det skulle få folk att haja till.
HIV/AIDS problematiken är nog samma sak, folk tror att det händer inte mig och sen pratas det för lite om det. Just detta är nog en sak som vi aldrig får sluta informera om, inte så länge vi inte har ett botemedel mot det.
//Anna-KarinSv: Alkohollås på våra bilar
'Gör det till ett mycket allvarligt brott att manipulera alkolåset.'
Det är att köra rattfull som är det MYCKET allvarliga brottet med kanske inte så hårt straff för det i sig men med risk för dom för vållande till annas död som ju kan ge ett längre straff.
Men detta avskräcker inte, varför skulle då dessa tveka att manipulera alkolåset ?
För övrigt tycker jag att de borde åtalas för dråp, att köra rattfull borde jämställas med att använda kniv. Man borde inse att det kan döda och då skall det vara dråp.
Kör man dessutom in i en folksamling eller på en gågata som ju har hänt, måste man väl nästan anse att det är planerat dödande och borde kallas för mord/mordförsök.
Eller skall det vara en förmildrande omständighet att man är så full att man inte fattar detta ?
Så verkar det vara idag.Sv: Alkohollås på våra bilar
Visst - naturligtvis är det farliga de som köra rattfulla, det är ju fullkomligt självklart. Men om en nykter person hjälper en rattfull att få igång bilen så bör det betraktas som ett mycket allvarligt brott.
Personligen tror jag inte på straff som ett generellt avskräckande medel av den enkla anledningen att det inte funkar, men att veta att man begår en grov brottslig handling genom att blåsa i någons alkolås borde avskräcka. För en nykter person som inte själv får ut något av att hjälpa någon annan tror jag på straff i avskräckande syfte.
Men kärnan är ändå: få bort problemet - inte gripa folk och straffa dem. Och en stor del av problemet tror jag att man får bort med alkolås.