Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


hastighet att springa på väggen?

Postades av 2005-10-17 18:43:20 - Carsten Johansson, i forum Skrivklåda, Tråden har 5 Kommentarer och lästs av 743 personer

Japp som rubriken frågar?

Låt oss säga att jag vill springa en kort stund på väggen.
Jag tar sats och springer mot väggen och innan jag är framme så vänder jag 90 grader.


Svara

Sv: hastighet att springa på väggen?

Postades av 2005-10-17 19:29:52 - Mattias Frisk

Well, det är rätt svårt att säga.. om man räknar bort att friktionen på mellan dina skor och väggen som håller dig uppe lite till så beror det på hur långt upp på väggen du hoppade. Då är det bara använda newtons gravitations formel för fallande objekt (vilket jag har glömt). Så, du får först räkna ut din tid på väggen sen din hastighet så får du fram hur långt du springer


Svara

Sv: hastighet att springa på väggen?

Postades av 2005-10-18 00:33:01 - Per Persson

För att du skall kunna hålla dig uppe, måste friktionen mellan skorna och väggen vara lika med din tyngd.

För friktionen gäller att denna är proportionell mot hur mycket du trycker mot väggen. Detta tryck uppstår genom att du efter att ha hoppat upp mot väggen bromsar upp den hastighet du har och även vänder densamma tills dina ben åter är sträckta, varvid du inte kan trycka mer.

Om din vikt är m, tyngdaccelerationen g, dina bens längd (eller den längd du klarar av att böja på dem) L, friktionskoefficienten f, t den tid du är på väggen, a den acceleration du ger din kropp i förhållande till väggen när du trycker mot väggen, och v den hastighet med vilken du kommer in mot väggen, så skall gälla

mg = f ma
L = a (t/2)^2 / 2 [t/2 för att benen både skall böjas och rätas ut under tiden t]
v = a (t/2)

Detta ger
a = g/f
t = 2v/a
L = a (v/a)^2 / 2 = v^2/(2a) = v^2/(2g/f) = f v^2 / (2 g)
v = sqrt( 2 g L / f )

Om vi antar att g = 9,82 m/s^2, L = 0,5 m, f = 1,0 [uppskattat för stillastående gummi mot betong], får vi
v = sqrt( 2 * 9,82 * 0,5 / 1,0 ) m/s = 3,1 m/s = 11 km/h
och du kan vara uppe på väggen under
t = 2v/(g/f) = 2 f v / g = (2 * 1,0 * 3,1 / 9,82) s = 0,64 s.


Svara

Sv: hastighet att springa på väggen?

Postades av 2005-10-18 07:47:45 - Mattias Vartiainen

Använd dig av vajrar och datoreffekter så kan du springa jättelänge ;-)


Svara

Sv:hastighet att springa på väggen?

Postades av 2005-10-20 07:20:16 - Bertil Rundquist

"mg = f ma
L = a (t/2)^2 / 2 [t/2 för att benen både skall böjas och rätas ut under tiden t]
v = a (t/2)

Detta ger
a = g/f
t = 2v/a
L = a (v/a)^2 / 2 = v^2/(2a) = v^2/(2g/f) = f v^2 / (2 g)
v = sqrt( 2 g L / f )

Om vi antar att g = 9,82 m/s^2, L = 0,5 m, f = 1,0 [uppskattat för stillastående gummi mot betong], får vi
v = sqrt( 2 * 9,82 * 0,5 / 1,0 ) m/s = 3,1 m/s = 11 km/h
och du kan vara uppe på väggen under
t = 2v/(g/f) = 2 f v / g = (2 * 1,0 * 3,1 / 9,82) s = 0,64 s. "

<B>Verkar enklare att hålla sig på marken</B> :D


Svara

Nyligen

  • 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 170
27 953
271 705
686
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies