Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

A-kassa Littorin

Postades av 2006-12-02 11:26:37 - Sven Åke Persson, i forum Skrivklåda, Tråden har 64 Kommentarer och lästs av 1745 personer

Citat AB :
<b>Littorin vill stoppa rätten till förskottsbetalning
Kritisk till den nya skatteplaneringen
Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin vill stoppa möjligheten att betala in a-kasseavgiften i förväg.</b>

Om det nu är sant så är det helsjukt.

Moderata företrädare försöker sätta åt dom som kör samma trix som är vanligt i moderata kretsar.

Skatteplanera

Vad är det för människosyn som bara vill tillåta skatteplanering för dom besuttna.

Den vanliga "pöbeln" skall inte syssla med sådant.

Bli årets arbetare och det mest komiska vinn en lunch med Littorin .

*LOL* wooow synd att jag är pensionär, jag skulle kämpa som en slav för att få denna ynnest *LOL*

Fae.... det här blir bara bättre och bättre.
Mobbarskiten Carl Bildth skall anmälas till konstitutionsutskottet.
Djä... mobbarnisse han är värre än jag är.

Som vanligt <b>"Give the man enought rop and he hang himself"</b>

Svara

Sv: A-kassa Littorin

Postades av 2006-12-02 12:00:42 - Roland Ringhede

Att kunna skatteplanera innebär oftast att använda metoder för att slippa eller minska sitt bidrag till sammhällets resursbehov.

Att hitta kryphål för att unvika att betala det man borde göra är fel.

Och då spelar ingen roll om man är fattig, rik eller politiker.
Det är alltid lika fel.

Om det nu går att skatteplanera genom att betal in a-kasseavgiften för att så slippa skatt så måste detta vara fel.

Antag att man inte har så gott om pengar att man kan göra denna förskottsinbetalning, anser du då Sven att det bara ska vara för de som har råd att betala i förskott?

Anser själv att a-kassa borde vara en medborglig rättighet och borde aldrig behöva betalas av enskilda. Det är en försäkring för överlevnad och används då man inte lyckas få något arbete.

mvh Roland

Svara

Sv:A-kassa Littorin

Postades av 2006-12-02 12:13:57 - Thomas Roman

<b>Om det nu går att skatteplanera genom att betal in a-kasseavgiften för att så slippa skatt så måste detta vara fel.</b>

Att använda sig av nuvarande regler nu istället för att vänta och använda dom nya reglerna sen kan väl inte vara fel?

Allt som leder till att man betalar mindre skatt behöver inte räknas som skatteplanering.

Thomas

Svara

Postades av 2006-12-02 12:24:17 - Sven Åke Persson

Exakt som Thomas skriver.

Det sjuka är ju att moderaten Littorin plötsligt kom på att Vi vanliga slavar kanske är så kloka
och pålästa och kan använda samma trix som är "kommifå" hos
skatteplanerande moderater och skattejurister.

Klart att jag tycker det är lite sjukt,men samma regler skall gälla för os alla utan att bli påhoppade
av nån djä... moderatnisse som plötligt har kommit fram till att Svensson
kan kanske också utnyttja kryphål.

Det handlar om deras människosyn. Det är Ok i stora sammanhang men för fae... Svenson keep out.

Skall bli kul att se vem som vinner en lunch med Littorin *LOL*

Fy fae.... så lågt och komiskt *LOL*

Det visar vad det är för djä.... pack.
Vi skall se det som en stor heder att få käka lunch med en moderat. :D

Hur i helv.... är det ställt i huvudet på en sådan person som inte inser att ett sådant förslag kommer
väcka ilska och löje över honom själv.Vad har dom för rådgivare däruppe ???

En mycket positivt följd får detta löjeväckande beteende. C FP och Kd kommer att försvinna pga
dom allierar sig med sådana här "höns"

Svara

Postades av 2006-12-02 14:37:11 - Sven Åke Persson

Får mig att tänka på min gamla kloka morfar ang Hitler och Stalin.

Samma djä... pack. Se Ribbentorp-Molotv pakten.

Samma värderingar vad det gäller oss som slavar till landets välgång.

Vi är dumma djä... som skall vara glada om Vi får käka lunch med Littorin *LOL*

Svara

Postades av 2006-12-02 15:21:57 - Sven Åke Persson

Historia för Er som inte hängt med.

Littorin har utlyst en tävling på Sveriges bästa arbetare.
Han/Hon som vinner skall få käka lunch med Littorin. *LOL*

Min kompis som skall gå på ett möte med Littorin tänker fråga högt och tydligt.

"Vi har två kandidater,den ena tjock och vältvättad,den andra smal och skitig"

Vilken tycker du att Vi skall nominera ?

Littorin vem kommer du att välj ??? .
Nyfiken på om någon annan moderatidiot tänker svara. I Littorins namn. !

Svara

Postades av 2006-12-02 19:19:14 - Sven Åke Persson

Som avslutning.

Vilken djä... skitstövel Vi fått som utrikesminister. Carl Bildth

mmm... Bohamans pojkar spökar.

Kul att observera Er och sänka Er.

Svara

Postades av 2006-12-03 02:53:59 - Per Hultqvist

<b>Nyfiken på om någon annan moderatidiot tänker svara. I Littorins namn. !</b>

Sven, du som har allt klart för dig, och vet att alla som inte tycker som dig är idioter, kan du vänligen kommentera hur nedanstående socialdemokratiska "incidenter" är ett bevis för en bättre människosyn än den borgerliga dylika:

* Mona Sahlins toblerone-affär
* Göran Person som under en lång period ljög om att han "absolut inte skulle acceptera partiledarrollen"
* Det faktum att det var en socialdemokrat som gav FP tillgång till deras interna SAPNET.
* Högskoleverket sa nej till att göra Örebro till Universitet, nu är de universitet trots allt. Göran Persson är nu hedersdoktor där.
* Bosse Ringholms inblandning i skandalen rörande svarta löner i Enskedes IK
* Annika Billström (S) lovade : Inga trängselavgifter...hur gick det med det?
* Sigvard Marjasins kvittopklipp
* Jan O Karlssons kräftskiva
* Anna Sjödin : Vad behöver tilläggas?
* Laila Freivalds bostadsaffär
* Björn Rosengren : Norge är den sista sovjetstaten
* Björn Rosengren : Porrklubben
* Per Nuder och SSU:s medlemsfusk
* Laila Freivalds : Var är Phuket?
* Stig Malm : Fittstim

Som du ofta hävdar så har människor som röstar borgerligt personer en hemsk människosyn. Dags att leverera Svenpon :

Förklara socialdemokratisk moral för mig i en mening så att jag kan förstå hur ovanstående urval av "incidenter" passar in i er ideologi. Jag vill förstå...tro mig...

Svara

Postades av 2006-12-03 11:09:56 - Sven Åke Persson

Jag garvar läppen av mig.
Jan O Karlssons kräftskiva och Toblerone

Ok du kan gå på Littorins lunch *LOL*

Det är liksom olika dimensioner på det hela.

Kan berätta att jag råkade fisa i köket igår. Det var fel av mig Men !
Men min syn på människor och människovärde ändå är det samma.

Svara

Postades av 2006-12-03 17:36:34 - Fredrik Molnar

Tror att Sven borde sluta att sitta och sniffa på starkvinsglöggen så här i jultider.. ;)

Svara

Postades av 2006-12-06 10:26:25 - Rickard Nordström

Stackars Sven Pan. Tänk att gå genom hela livet och alltid vara i strid med allt och alla.

Svara

Postades av 2006-12-06 12:51:45 - Martin Rex

Vi har fått en regering som utan minsta tvivel tar arbetslösheten på stort allvar.
*Som inte accepterar att människor går ned sig i deprisioner och missbruk, genom att inte kunna känna sig behövda och kunna försörja sig själva.
*Som inte tillåter att man pensionerar unga människor för att de inte ska synas i statistiken.
*Som inte sätter människor i meningslösa åtgärder, som helt irelevanta kurser.
*Som gör ALLT för att männskor i detta landet ska komma ut på arbetsplatser, träffa arbetskamrater och ha ett ordnat socialt liv.

Detta förvägrade den tidigare regeringen oss, i jakten på att sko sig själva.
De förnekade in i det sista att detta var ett problem i Sverige.
Därför har vi en ny regering nu.
Låt dem få göra sitt jobb, för VÅR skull !!

Svara

Postades av 2006-12-07 10:55:59 - Johan Jonsson

Sven-Åke:
Jag väntar fortfarande med spänning på att du ska försvara "dina egna" politiker. Tyvärr slingrar du dig likt en politiker på Per Hultkvists fråga, antar att du inte kan försvara det. Ää, ställ upp på en diskussion med honom istället för att alltid garva läppen av dig när du har slut på argument.

Svara

Postades av 2006-12-07 14:16:36 - Per Persson

Vi har fått en regering som utan minsta tvivel går arbetsgivarnas ärenden.
*Som accepterar att människor går ned sig i depressioner och missbruk, genom att bli behandlade som slavar av arbetsgivarna.
*Som tillåter att man tvingar ut sjuka människor i arbetslivet för att de inte ska synas i statistiken.
*Som sätter välutbildade människor i förnedrande åtgärder, såsom piga hos rika knösar.
*Som gör ALLT för att människor i detta landet som inte klarar av att jobba skall hamna på ruinens brant och svälta till döds.

Detta ger den nuvarande regeringen oss, i jakten på att sko sig själva.
De förnekar in i det sista att detta handlar om den rikes rätt i Sverige.
Därför vill vi ha en ny regering nu.
Låt dem inte få driva genom sitt program, för VÅR skull !!

Svara

Postades av 2006-12-07 14:24:02 - Johan Jonsson

Nu hoppas jag att du är ironisk.

Svara

Postades av 2006-12-07 14:48:17 - Rickard Nordström

*Som accepterar att människor går ned sig i depressioner och missbruk, genom att bli behandlade som slavar av arbetsgivarna.

- Sedan när är lönearbete slaveri? Ingen i min bekantskapskrets klagar på sin arbetsgivare. Eller jo, min mor klagar. Det är för att hon har en arbetskamrat som ofta sjukskriver sig på helger osv så att min mamma måste hoppa in. Hon tycker att personen i fråga inte borde få vara kvar. Men jodå, arbetsgivaren kan inte avskeda personer.....

*Som tillåter att man tvingar ut sjuka människor i arbetslivet för att de inte ska synas i statistiken.

- Har en kompis som förlorade benet i en olycka. Hon är förtidspensionerad och skit förbannad för detta. Hon är akademiker och ett ben mer eller mindre spelar ingen roll i hennes yrke.

*Som sätter välutbildade människor i förnedrande åtgärder, såsom piga hos rika knösar.

- Får man inget jobb så får man inte. Efter att jag tog min magister så jobbade jag på Mac Donalds i några månader. Men visst, det skulle varit riktigt gott att glida lite i stället.

*Som gör ALLT för att människor i detta landet som inte klarar av att jobba skall hamna på ruinens brant och svälta till döds.

- Vet inte vad jag ska svara då det är så utbota dumt.

Jag tror att det är din och liknande inställningar som har förstört väldigt mycket i vårt land, tyvärr. Lycka till i framtiden.

Rickard

Svara

Postades av 2006-12-07 21:38:14 - Per Persson

<b>- Sedan när är lönearbete slaveri?</b>

Det beror på hur lönen är i förhållande till arbetet. Vissa får mycket lön för ingenting, andra får knappt någonting för tungt och farligt arbete.

<b>- Har en kompis som förlorade benet i en olycka.</b>

Jag talade om sjuka, inte handikappade. Det är skillnad. Jag påstår inte att det är rätt att kalla friska människor för sjuka för att dölja egentlig arbetslöshet, men blir det bättre att kalla verkligt sjuka människor friska? Och blir arbetsgivare mer villiga att anställa din handikappade kompis för att hon har fått mindre pengar att röra sig med?

Svara

Postades av 2006-12-08 08:19:37 - Johan Jonsson

Per Persson: Läs på lite om Slaveri, det verkar du inte ha gjort. Om ditt jobb innefattar slaveri borde du gå till polisen. Om inte så borde du skaffa dig lite mer nyanserade argument.

Svara

Postades av 2006-12-08 10:10:26 - Mikael Johansson

<b>- Sedan när är lönearbete slaveri? Ingen i min bekantskapskrets klagar på sin arbetsgivare. Eller jo, min mor klagar. Det är för att hon har en arbetskamrat som ofta sjukskriver sig på helger osv så att min mamma måste hoppa in. Hon tycker att personen i fråga inte borde få vara kvar. Men jodå, arbetsgivaren kan inte avskeda personer.....</b>

Partiet har en uttalad målsättning att avskaffa LAS vilket gör att arbetsgivaren kan pressa arbetstagaren att utföra arbetsuppgifter som är förbjudna pga att de är farliga. Sen är väl den personens sjukdom ingen orsak till avsked. Hur vore det om du blev uppsagd för att du fick cancer?

<b>- Har en kompis som förlorade benet i en olycka. Hon är förtidspensionerad och skit förbannad för detta. Hon är akademiker och ett ben mer eller mindre spelar ingen roll i hennes yrke.</b>

Man är inte permanent förtidspensionerad numera. Hon är fri att söka jobb som alla andra. Så länge det inte är ett hinder i arbetsuppgifterna så tvivlar jag på att en arbetsgivare säger nej pga handikappet.

<b>- Får man inget jobb så får man inte. Efter att jag tog min magister så jobbade jag på Mac Donalds i några månader. Men visst, det skulle varit riktigt gott att glida lite i stället.</b>

Håller med. Man ska ta första bästa jobb man får. Därefter kan man söka det man verkligen vill ha. Men förstår inte varför just de sk pigjobben ska vara subventionerade. Finns många andra branscher där svartjobben är mer utbredda som man kunde satsa på i så fall. Ligger en massa egenintressen där från politiker.

<b>- Vet inte vad jag ska svara då det är så utbota dumt.</b>

Är det? Sverige har i ca 600 år byggt upp ett skyddsnät för de svaga i samhället där man nu vill ta bort det istället för att utveckla det så att det passar enligt dagens förhållanden. Även om det är en överdrift än så länge så går det åt USA-hållet när det gäller de fattiga och utslagna. De ska ha rätt till ersättning så länge vi slipper betala verkar vara den allmänna jargongen.

<b>Jag tror att det är din och liknande inställningar som har förstört väldigt mycket i vårt land, tyvärr. Lycka till i framtiden.</b>

Det är den inställningen som gjort att vi har den mest välmående nationen på denna jord. Snarare verkar det som att de som är likasinnade i dina åsikter har missuppfattat ekonomins uppgifter. Den är inte till för att man ska kunna roffa åt sig vad man kan, utan för att hjälpa alla människor att må bättre. En inställning som de allra rikaste på denna jord har insett och börjat leva efter.

Sossarna har sina för- och nackdelar, moderaterna sina. Men det som verkar gemensamt med dessa partier är att de tittar på andra nationer hur de gör och implementerar det sämsta hos dem.

Svara

Postades av 2006-12-09 17:48:58 - Sven Åke Persson

Citerar igen:
<b>Som vanligt : "Give the man enought rop and he hang himself"</b>

Svara

Postades av 2006-12-11 22:39:50 - Fredrik Molnar

Haha, det dummaste jag har läst.. Har du alls någon koll på vad socialdemokratin har sysslat med under åren som gått? Bl a tvingar de folk som går på socialbidrag att gå på "vuxendagis" några timmar om dagen, på detta sättet är dessa personer sysselsatta och får lön (socialbidrag) och hamnar därför inte i statistiken.

Jag är stolt över att vi fått en bra regering för en gångs skull, en regering som vågar ta tag i problemen istället för att leva på fantasin om ett förlegat välfärdssamhälle som inte funkar i praktiken, en regering som vågar ta tag i och satsa på de stora frågorna, skola, sjukvård och arbetslöshet och mycket annat.

Svara

Postades av 2006-12-11 23:34:37 - Per Persson

Du skriver att vi har fått "en regering som vågar ta tag i och satsa på ... arbetslöshet". Själv skulle jag föredra en regering som satsar på jobb.

Socialdemokraternas metoder har inte alltid varit bättre. Det har jag inte heller påstått. Jag var själv rädd att jag skulle hamna på datortek för att "lära mig" hantera Windows och Office när jag hade anmält mig hos Arbetsförmedlingen första gången. Lyckligtvis blev det inte så.

Men på vilket sätt är det bättre att hamna på ett jobb där man blir illa behandlat och får dålig lön? Det verkar vara de borgerligas utopi.

Svara

Postades av 2006-12-12 08:28:53 - Fredrik Molnar

>Du skriver att vi har fått "en regering som vågar ta tag i och satsa på ... arbetslöshet". Själv skulle jag föredra en regering som satsar på jobb.

Ursäkta mig, jag var trött och det blev lite fel, dock tror jag att du uppfattade det som det var tänkt, annars hade du inte kommenterat det på ett smålustigt sätt..

>Men på vilket sätt är det bättre att hamna på ett jobb där man blir illa behandlat och får dålig lön? Det verkar vara de borgerligas utopi.

Nu är det din tolkning av den borgerliga regeringens politik, jag respekterar det, men jag har inte samma tolkning. Är det bättre att utnyttja systemet och låta skattebetalarna finansiera ens liv? Ja, jag vet att inte alla arbetslösa myglar, men de flesta arbetslösa jag känner myglar med sin a-kassa och lever hyfsat bra på att göra ingenting. Jag har även ett flertal bekanta som för tillfället lever på minimalt socialbidrag och som inte har kommit ut på arbetsmarknaden, det socialdemokratiska styret har satt dem på "vuxendagis" där de spenderar 3 timmar varje dag, för detta får de socialbidrag och har ett arbete i statistiken, är detta en socialdemokratisk utopi? Det är iallafall ett socialdemokratiskt påfund!

Svara

Postades av 2006-12-12 09:39:40 - Johan Jonsson

Per Persson: Det är väl med socialdemokraternas taktik du hamnar på praktikplatser? Då talar vi om dåligt betalt. Hurvida man blir dåligt behandlad eller ej kan jag inte avgöra men att säga att borgarna ger dåligt betalt är skrattretande. Dom vill att det ska löna sig att arbeta.

Svara

Postades av 2006-12-12 11:09:28 - Per Persson

<b>Det är väl med socialdemokraternas taktik du hamnar på praktikplatser?</b>

Jag har inte hamnat på praktikplatser.

<b>Dom vill att det ska löna sig att arbeta.</b>

Visst. Om man sänker A-kassan till 0 kr, kommer det löna sig att arbeta oavsett hur låg lönen är. Riktigt så långt vågar regeringen inte gå, men de skulle nog vilja...

Svara

Postades av 2006-12-12 11:28:30 - Pontus Wång

Min åsikt är att det verkligen är dax att trycka till de som fuskar med a-kassa och sjukförsäkring. Sverige har världens friskaste befolkning enligt flertalet undersökningar men vi har också västvärldens högsta sjukskrivningstal, det går inte ihop! Vi har mängder med arbetslösa som inte gjort en släng på tre år eller mer fast de är fullt arbetsföra. Visst, det finns folk som hamnar i kläm, jag känner en av de. Men det man inte får glömma är att de hårdare regler som införs nu är för att det finns en grupp som överutnyttjat systemet och därmed är det den gruppen de som hamnar i kläm idag ska skylla på, inte borgarnas politik.

<b>Om man sänker A-kassan till 0 kr, kommer det löna sig att arbeta oavsett hur låg lönen är. Riktigt så långt vågar regeringen inte gå, men de skulle nog vilja...</b>

Jag tror inte det är dit borgarna vill, alla borgeliga partier är för dagens välfärdssystem, vissa vill till och med bygga ut välfärden. Problemet är att de inte vill bekosta välfärden på samma vis som socialdemokrater och vänsterpartister, istället för skatter så vill borgarna att man ska betala egenavgifter för att på så vis dels döda det svarta hål som skattesystemet innebär idag och dels ge folk valfrihet att kunna välja vilken välfärd de själva vill ha.
A-kasseförslaget innebär t.ex. att högriskyrken betalar mer i a-kassa än lågriskyrken vilket rimmar bra med ett borgeligt tankesätt. Varför ska en skådespelare som riskerar arbetslöshet i högre utsträckning än en verkstadsarbetare inte betala mer för sin sociala trygghet då risken för att denne kommer att utnyttja den är betydligt högre? Jämför det gärna med andra försäkringar.

Svara

Postades av 2006-12-12 12:01:25 - Per Persson

<b>Min åsikt är att det verkligen är dax att trycka till de som fuskar med a-kassa och sjukförsäkring.</b>

Vissa fuskar med a-kassa och sjukförsäkring, andra smiter från fastighetsskatten: http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006%5C10%5C13%5C2524
Är det ena värre än det andra?

Svara

Postades av 2006-12-12 12:36:31 - Pontus Wång

<b>Är det ena värre än det andra?</b>

Reglerna för hur och vad som får beskattas på vilket sätt är till för att följas, anser du att Maria Borelius inte följt lagen eller vad menar du egentligen? De som fuskar med a-kassan bryter ofta mot reglerna för att ens få tillgång till a-kassa medan de som kringår att betala in skatt väldigt sällan bryter gällande regler. Regler som i båda fallen satts upp av en socialdemokratisk regering.... Så nä, det ena är inte värre än det andra, det ena är fullt lagligt och därmed okej, det är bara för dig att göra på samma sätt om du vill, du väljer själv.

Svara

Postades av 2006-12-12 12:57:12 - Johan Jonsson

<b>Vissa fuskar med a-kassa och sjukförsäkring, andra smiter från fastighetsskatten: http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006%5C10%5C13%5C2524
Är det ena värre än det andra?</b>

Rättfärdigar det ena fusket det andra?

Svara

Postades av 2006-12-12 12:59:06 - Johan Jonsson

<b>Jag har inte hamnat på praktikplatser.</b>

Nå, jag får be att korrigera min mening där en dialektal skillnad gör att mitt budskap inte går fram.
Det är väl med socialdemokraternas taktik <b>man</b> hamnar på praktikplatser?

Svara

Postades av 2006-12-12 22:52:45 - Per Persson

<b>anser du att Maria Borelius inte följt lagen</b>

Det är känt att hon inte har följt lagen när hon hade svart arbetskraft och inte betalade TV-avgift.

<b>Regler som i båda fallen satts upp av en socialdemokratisk regering....</b>

Och det gör det moraliskt rätt att kringgå dem?

<b>Rättfärdigar det ena fusket det andra?</b>

Nej, varför skulle jag tycka att a-kassefusk rättfärdigar att man smiter undan skatt? Eller tvärtom?

<b>Det är väl med socialdemokraternas taktik man hamnar på praktikplatser?</b>

Hur vet du att inte också de borgerliga kommer att tvingas ta till detta för försöka hjälpa personer ut i arbetslivet?

Svara

Postades av 2006-12-13 08:38:32 - Johan Jonsson

<b>Hur vet du att inte också de borgerliga kommer att tvingas ta till detta för försöka hjälpa personer ut i arbetslivet?</b>

Hur vet du att det kommer bli så? De borgeliga syftar till att ta bort praktikplatser och har börjat göra så. Socialdemokraterna försökte fixa fin statistik för arbetslöshet genom dessa. De borgeliga ska försöka på annat sätt, jag är nyfiken på resultatet.

Svara

Postades av 2006-12-13 11:07:38 - Per Persson

<b>Hur vet du att det kommer bli så?</b>

Det vet jag inte och heller aldrig så påstått.

Svara

Postades av 2006-12-13 11:55:37 - Johan Jonsson

Jag vet men socialdemokraterna har haft 12 år på sig att försöka. Låt borgarna ha lite tid innan ni målar upp skräckscenario.

Svara

Postades av 2006-12-13 13:29:14 - Per Persson

Några citat från moderater:

"Konservatismen måste tjänstgöra som pådrivare och undan för undan mala sönder den demokratiska ideologin och ersätta den med sina egna positiva begrepp." - Jarl Hjalmarsson 1928

"Om man ser på våra historiska dokument, finns det t.ex. häpnadsväckande mycket i 1919 och 1934 års partiprogram som fortfarande äger aktualitet nu på 1990-talet." - från Moderaternas hemsida 1998 (är även Jarl Hjalmarssons uttalande fortfarande aktuellt?)

"Visst kan vi genomföra alla våra skattesänkningar. Det är bara att avskaffa sjukkassan, a-kassan, barnomsorgen, pensionerna och sjukvården. - Tomas Idergaard, f d MUF-ordförande (Det visar väl ändå Moderaternas avsikter?)

"...många av de som är hemlösa saknar ju bostad..." - Tove Lifvendahl, förbundsordförande MUF, om de hemlösas problem (Jaså, är det inte t.o.m. det som är definitionen av hemlös?)

"De kan ju bo i plåtskjul och äta bananer." - Dåvarande moderatledaren Gösta Bohman om folk i sydligare länder. (Är det även deras förslag till fattiga svenska barnfamiljer?)

Svara

Postades av 2006-12-13 14:17:31 - Johan Jonsson

Nu har jag inga fina citat från socialdemokraterna men det räcker att säga Anna Sjödin för att inse att socialdemokraterna inte heller är fläckfria.

Svara

Postades av 2006-12-13 14:21:29 - Rickard Nordström

Ok, Per, ska vi börja skriva citat så var så god...

Sagt av Vougt, statsråd

”Då det säges att Tyskland är förutbestämt att inta en ledande ställning i ett enat Europa, är detta en sanning som här i Norden icke bestrides av någon upplyst människa.” (16/8 1941)

Svenskarna hade ingen rätt ”att betvivla ärligheten i den tyska ambitionen att skapa ett bättre Europa.” (27/7 1940)

”Att tyska soldater fick resa genom Sverige kunde inte irritera många, eftersom tågen gick på nätterna.” (10/7 1940)

Ingvar Carlsson

”Vi skall bara höja skattern med 3.7 mdr kronor… Och skattehöjningarna… Kommer inte att drabba någon fattig.” (Valrörelsen 1994)

”Vi står för höga skatter. Men det är det som har gjort Sverige unikt.”

Lennart Nilsson, riksdagsman

”Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”

osv osv osv

Tror personligen att för att få någon förståelse för andras åsikter så måste man FÖRSÖKA förstå vad motparten menar. Annars kan man spela dum och dra fram citat från urminnestider, precis som vi gjort här.

Svara

Postades av 2006-12-14 00:05:35 - Per Persson

<b>Och skattehöjningarna… Kommer inte att drabba någon fattig.</b>

Jag minns inte hur man höjde skatterna, men man kan höja skatten för höginkomsttagare och samtidigt sänka den för låginkomsttagare (fattiga). Då drabbar höjningarna faktiskt ingen fattig.

Det gör det däremot när man sänker ersättningen för dem som inte lyckas få något jobb hur mycket de än försöker.

Svara

Postades av 2006-12-20 20:18:55 - Per Persson

Beslutet om sänkt a-kassa skjuts upp: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,958897,00.html

Svara

Postades av 2006-12-21 12:49:25 - Marcus Eklund

Beslutet är taget

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,959872,00.html

Svara

Postades av 2006-12-22 08:29:27 - Fredrik Molnar

>Beslutet är taget
>
>http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,959872,00.html

Hurra! Dags att sätta dit alla fuskare, det är på tiden!

Svara

Postades av 2006-12-22 08:55:51 - Per Persson

Ja, det är ju bra att de som är fuskare sätts dit. Men hur går det för den majoritet arbetslösa som inte är fuskare?

Svara

Postades av 2006-12-22 09:37:13 - Lars Gottfridsson

svar: lite sämre än för de som jobbar hela dagarna vilket är högst rimligt!

frågor på det?

Svara

Postades av 2006-12-22 09:56:58 - Marcus Eklund

Som sagt Per, du ska inte springa runt arbetslös.. Om du har varit arbetslös i 200-300 dagar och fortfarande går på Akassan så är det bara att klippa sig och byta jobb eller sätta sig i skolbänken för att få ett nytt jobb..

DU får ta ett eget ansvar för dit liv, inte skattebetalarna.

Svara

Postades av 2006-12-22 10:04:37 - Per Persson

Jag antar att "du" inte syftar på just mig, men när det gäller mig så undrar jag om inte 260 p borde räcka. Hur många fler högskole-/universitetspoäng behöver jag ta? Jag har dessutom bara gått arbetslös 1,5 månad i den här omgången och hade inte ens förstått att jag var arbetslös första månaden... Väntade på nytt uppdrag från bemanningsföretaget.

Svara

Postades av 2006-12-22 11:59:40 - Per Persson

<b>Hurra! Dags att sätta dit alla fuskare, det är på tiden!</b>

http://en.wikipedia.org/wiki/Flamebait

Svara

Postades av 2006-12-22 12:29:31 - Fredrik Molnar

><b>Hurra! Dags att sätta dit alla fuskare, det är på tiden!</b>
>
>http://en.wikipedia.org/wiki/Flamebait

Skaffa ett jobb!

Svara

Postades av 2006-12-22 12:38:43 - Per Persson

<b>Skaffa ett jobb!</b>

Inte så lätt under jul och nyår. Men jag skall åtminstone ha en intervju på onsdag...

Svara

Postades av 2007-02-01 10:41:42 - Per Persson

Skulle det inte löna sig att arbeta?
http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c02%5c01%5c6221&Refresh=1

Svara

Postades av 2007-02-20 13:11:29 - Per Persson

Fan vad surt det är...

Jag har 260 universitetspoäng fördelade på matematik, fysik och data. Jag har hållit på med funktionell programmering och hade lätt för det. Men inte förrän nyligen har jag hittat en tjänst med allt detta:
"civilingenjörsstudier studier inom D (datateknik), gärna med matematisk inriktning", "kunskaper inom C++, funktionella språk och numeriska metoder".

För en annan tjänst hos samma företag stod det (borde väl inte vara någon nackdel att ha dessa kunskaper för ovanstående tjänst):
"goda kunskaper av C++ och fallenhet för matematik", "god förståelse för fysikområdet", "erfarenhet av kompilatorteknik".

Men tror ni att jag dög? Nej, de ratade mig på grund av att jag har valt att jobba med annat när jag inte hittade sådant jobb jag i första hand sökte:
"Även om du jobbat i några år efter din utbildning så finner vi ej de arbeten du haft som relevant för denna tjänst."

Ni säger till folk att söka mindre kvalificerade tjänster (typ sopåkare) än man vill ha. Men berätta nu för mig hur man senare skall kunna få en intressant tjänst när företagen faktiskt ratar dem som har jobbat med annat än de önskat!

Svara

Postades av 2007-02-21 14:27:28 - Johan Jonsson

Nu säger jag inte att det är så men det kan vara en enkel väg ut för företaget om dom vill anställa någon annan istället för dig. Du kan ju omöjligtvis säga emot på ett sånt argument?

Svara

Postades av 2007-02-21 21:43:05 - Per Persson

En väg utför, kanske?

Förstod inte vad du menade... En väg ut från vad då?

Svara

Postades av 2007-02-22 13:25:18 - Johan Jonsson

Typ om dom är lite fega och inte vill anställa dig och inte kör med raka kort är den ursäkten något du inte kan säga emot. Jag tänker mest högt nu, hur stor sannolikheten för det skulle vara vet jag inte.

Svara

Postades av 2007-02-22 14:26:31 - Per Persson

Ja, att de inte kör med öppna kort/raka besked tror jag också på. Rekryteraren hade fått ett besked om varför de valde bort mig, och jag får andra anledningar när jag frågar.

Svara

Postades av 2007-02-22 15:23:19 - Lars Gottfridsson

Hade du deodoranten på dig på aktuell dag?

Svara

Postades av 2007-02-22 16:25:23 - Per Persson

Jag var på intervju hos ett rekryteringsföretag, inte hos det aktuella företaget.

Svara

Postades av 2007-04-16 16:53:50 - Per Persson

Numera krävs att man söker jobb över hela landet redan från första arbetslösa dagen. Samtidigt har Arbetsförmedlingen fått mindre pengar till sökanderesor. Hur går detta ihop?

Svara

Postades av 2007-04-16 23:16:24 - Johan Jonsson

Mitt förslag är att skattepengarna används till annat.

Svara

Postades av 2007-04-17 15:41:22 - Per Persson

Jo, det är väl där pengarna hamnar.

Men hur har man tänkt när man tvingar folk att söka jobb på andra håll, men samtidigt ger mindre bidrag till sökanderesor? Hur skall den arbetslöse ha råd att åka på intervjuer på andra håll i landet?

Svara

Postades av 2007-04-18 12:52:23 - Magnus Karlsson

Snart dax för Robin Hood att stoppa Prins John och hans följe!

Man får inte tänka egoistiskt för att inse hur tokigt allt kommer att slå. Tror inte nya regiemen har simulerat allt de ändrar på. Det räcker med vanlig bondförnuft till det.

Hoppas när de knyter ihop säcken att allt det fungerar för alla. För historiskt sett har det slutat illa för regenter som pinar sina undersåtar.

Svara

Postades av 2007-04-18 15:08:56 - Sven Åke Persson

Måste vara ärlig så sosse jag är från bröstmjölken.

Det är positivt om man kan sparka vissa rövar !.
Det måste alltid vara mer givande att ha ett arbete än att leva på försäkringar av alla de slag.

Att ha ett arbete är så djä... bra för själen och övrigt välbefinnande.

Det måste finnas en morot att börja jobba på vilken nivå det än handlar om.

Att ta bort den här hyresbidrag-konsekventen är en bra början.

Det får ju inte vara så att man kan räkna fram att man förlorar ekonomiskt på att börja jobba.
Då tappar man bostadsbidraget och nettobehållning blir mindre. Så får det inte vara.

Sven "sosse"

Svara

Postades av 2007-04-19 09:48:59 - Magnus Karlsson

Givetvis skall inte systemen missbrukas. Det är ett misslyckande att så har varit.

Troligen vill alla människor framåt med sitt liv och då kan skall det inte straffas för dåliga förutsättningar.
Skaffar man sig dålig förutsättningar måste det också finnas medmänsklighet.

Men nu när det är gjort. Skilj A-kassan från staten! Staten skall inte ha en spänn på det jag betalar till min trygghet. De som inte är med i A-kassan skall inte ha någon ur den. Defenetivt skall inte staten ta hjälp av A-kassan för att finansiera någras skattesänkningar. Hade jag tagit alla pengar jag lagt på A-kassan till en fond eller konto så skulle jag kunnat vara hemma i länge utan att behöva be om pengar om jag skulle behöva vid en arbetslöshet.

Sänkta skatter för vissa är väl ett bidrag? ... Var det inte bidragen som skulle bort?

Sveriges problem är att folk fuskar iallmänhet. Ex Man åker till Tyskland och köper sprit i mängder som man sedan säljer och sedan tar ut A-kassa. Detta värsta är väl att detta exempel är ok i de flestas ögon och öron.

Vissa måste leva på försäkringar! Vissa andra måste också leva på försäkringar!

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 167
27 952
271 704
589
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies