Jag blir mer och mer fundersam , haft körkort sedan 1958. <b>Det sägs mig att körning i rondell skiljer sig från det jag är van med. Är inte säker på hur det är numera i vårt västra grannland men där hade dom i alla fall tidigare det vansinniga sättet att högerregeln även gäller i rondeller... <b>Ett exempel är hur man använder körriktningsvisare i rondeller... <b>Du skall alltså blinka höger om du skall rakt fram. Elle ?</b> <b>Enligt svensk trafiklag </b> mmm... Var hittade du den lagtexten ? ang blinkers, LOL bull Det var enligt Polisen i Norrbotten. Frågan kom upp för några månader sen i dom regionala nyhetssändningarna efter att någon hade blivit stoppad för att dom inte hade använt färdriktningsvisaren. Que ? Jag tycker att det är naturligt att blinka när man skall ut ur cirkulationsplatsen. Bara man inte gör som en som jag var nära att köra ut framför; han blinkade höger alltför tidigt så jag trodde att han skulle köra ut vid en tidigare avfart. Högerregeln gäller om du inte korsar en huvudled eller har trafikljus / skyltning / polisman att följa. <b>I Storbrittanien, Frankrike, Spanien och Belgien (samt i Finland?) så lämnar man företräde åt bilarna som ska in i rondellen, det låter mycket dumt men det fungerar faktiskt. </b> Spanien, portugal och grekland har iaf haft innan att de som är i rondellen skall lämna företräde. Har funkat perfekt alla gånger utom en gång i grekland i en trefilig rondell. Tog en 3-4 varv innan man kom ut... ;-) (En parantes bara angående avvikande europeiska trafikstandarder)Trafikfråga Sven(68)
I min by hemma där jag bor (lokalomr. 30 km påbjudet).
Så blir min fundering om jag har fel. Det verkar så i allafall.
Högerregeln:. När jag kör ut från min lokalväg kommer jag till en T korsning (samma status)
Jag kollar höger inga bilar. Kollar vänster där kommer Bussar Polisbilar mfl. i hög hastighet 30 +
Fråga: gäller inte högerregeln i T korsning ?
Ren självbevarelsedrift så provocerar jag inte genom att sticka ut nosen.
Jag skulle då ha blivit påkörd från vänster många gånger.
Nästa fråga:
Jag har inte kört i utlandet på jättelänge.
Det sägs mig att körning i rondell skiljer sig från det jag är van med.
DVS. Vi som är inne i rondellen skall lämna företräde för dom som är på väg in.
Är det verkligen så. Idiotiskt hela rondellen blir fylld med stillastående fordon.
Sven sjöman som alltid vill ha styrbordsidan fri innan jag korsar.Sv: Trafikfråga Sven(68)
DVS. Vi som är inne i rondellen skall lämna företräde för dom som är på väg in.</b>
Förr trodde jag att det gällde alla cirkulationsplatser i Frankrike, men senare har jag fått för mig att det bara gäller en särskild inne i Paris. Att det skulle gälla på alla håll i "utlandet" tror jag dock inte.
Däremot finns det konstiga cirkulationsplatser i Storbritannien:
http://www.swindonweb.com/life/lifemagi0.htm
http://www.ekosys.eki.liu.se/~marcus/rondell/Sv:Trafikfråga Sven(68)
FYI kan jag nämna att i "mitt andra hemland" Australien så gäller HÖGERregeln trots vänstertrafik (som egentligen känns ganska logiskt på något sätt hur som helst)...
I rondeller så har bilar inne i rondellen företräde(som i Sverige) men vid T-korsningar gäller generellt att "de som inte behöver svänga" har företräde eftersom dom inte korsar någon annan körbana. Dock så är skyltningen helt suverän, även på "country roads", så följer man bara skyltarna så fungerar det fint.
Svensk trafiklagstiftning är bra men inte helt perfekt eller logisk. Ett exempel är hur man använder körriktningsvisare i rondeller... I Sverige skall rondeller i den meningen ses som en rak väg. Enda gången körriktningsvisaren skall användas är när man skall ut ur rondellen. Helt vansinnigt enligt min mening...
Varför är inte lagen som t.ex. i Australien där man har körriktningsvisaren påslagen (höger blinkers i AUS fall) så länge man är inne i rondellen och sen byter när man skall ut..?Sv: Trafikfråga Sven(68)
helt vansinnigt enligt min mening.</b>
mmm... det är också något jag funderat på. Försöker uppdatera mig och vara korrekt.
Du skall alltså blinka höger om du skall rakt fram. Eller ?
Jag har en grundregel som har hållit från Stockholm - Trelleborg.
Skall du rakt fram(även om naturen ser konstig ut) ligg i högerfil.Sv:Trafikfråga Sven(68)
Enligt svensk trafiklag, ja. Rondellen ses som en rak väg. Även om du skall köra "rakt fram" så svänger du ju höger ut ur rondellen...Sv: Trafikfråga Sven(68)
Sv:Trafikfråga Sven(68)
Polisens informationsansvarige sa att höger färdriktningsvisare skall användas när man skall ut ur rondellen... oavsett vilken avfart man använder... samt att man ej skall använda vänster färdriktningsvisare inne i rondellen eftersom den ses som en rak väg...
...logiskt, eller??? ;)
<b>Ligg i högerfil.</b>
...då kan det låta pang när du passerar den andra avfarten i rondellen... ;)Sv: Trafikfråga Sven(68)
Ligger jag längst ut i högefil kan jag väl inte ha fel om jag skall "stright till Trelleborg"
Raka vägen !Sv: Trafikfråga Sven(68)
I små rondeller blinkar jag gärna vänster för att markera att jag skall vidare till annan avfart, men i större rondeller blinkar jag bara när jag skall ut.Sv: Trafikfråga Sven(68)
Rondellkörning är enkelt i Sverige: Du lämnar företräde för bilar i rondellen och blinkar höger vid den utfart du ska ut.
I Storbrittanien, Frankrike, Spanien och Belgien (samt i Finland?) så lämnar man företräde åt bilarna som ska in i rondellen, det låter mycket dumt men det fungerar faktiskt.
<b>Jag skulle då ha blivit påkörd från vänster många gånger.</b>
Själv har jag krockat tre gånger med polisen, två gånger med samma polisman, en gång med min granne och sex gånger med okända de senaste fem åren i korsningar där högerregeln gäller. Jag har stor respekt för den regeln och är det 30 eller 50-sträcka så tvekar jag inte så länge jag har en stor bil, jag kör om ingen kommer från höger, det blir plåtskador men eftersom min Saab 900 (numera skrotad) kostade mig exakt 500 riksdaler så brydde jag mig inte, roligast var när kompisen krockade med Jan Ryde (VD på Hästens sängar) när han körde sin splitter nya Mercedes 500 SLK för dryga miljonen och snabbt påpekade att det var hans fel samtidigt han hotade att ringa lokal och rikspressen :-DSv:Trafikfråga Sven(68)
Nja, det där stämmer inte...
I Storbritannien(http://www.highwaycode.gov.uk/17.htm) och i Frankrike gäller samma regler som här... Jag är inte helt säker men jag tror att samma gäller i benelux-länderna med... och Finland(http://www.mintc.fi/www/sivut/svenska/kora_swe.htm#28) har definitivt samma regler som oss.Sv: Trafikfråga Sven(68)
Sv:Trafikfråga Sven(68)
Jag va i London i helgen och höll flera ggr. på att bli överkörd då jag
har så svårt att komma ihåg att titta till höger innan jag går över gatan.
Hade det inte varit så lång kö vid speakers corner, så hade jag tipsat Engels-
männen om möjligheten att anamma högertrafik. Sen kan man fråga sig
varför dom inte kör med obligatoriskt halvljus på dagen? Det är ju
så mycket lättare att synas då!