Häromdagen var jag och kollade efter en ny TV. Jag ska helt klart skaffa HDTV. Just nu tillåter inte ekonomin det, men när den gör det så ligger Sharps 46":are med Full HD väldigt bra till. Jag skulle föreslå LCD och inte plasma. Prisintervallet 10-15 tusen låter rimligt. Du kan ju hitta billigare men det är oftast inte någon vidare kvalite på grejjerna. Man får ju faktiskt lite vad man betalar för. Som de andra svarat, kör på HD, det är värt pengarna i längden...Jag håller med dig om att många kanaler ser ut som skräp nu p g a deras dåliga utsändningar men detta kommer att förändras med tiden. En TV är ju trots allt en pryl man skall ha i ganska många år, om inte den inte går sönder förstås... Och om du ändå tycker att kvaliten är ett problem så kanske det är bättre att lägga sig i den billigare kategorin och köpa en ny TV om 5 år i stället för om 10 år. Kan vara tänkvärt att det är en relativt hög prislapp för att kunna mata TVn med HD också. Billigaste BR-spelaren är väll en PS3. Även digitalboxar som klarar HD har aningen högre prislappar. Sedan kan det vara tänkvärt att de HD-kanalar som finns idag inte går att se över hela Sverige utan parabol med tillhörande abonnemang och dyligt. De andra pratar lite om hur bra TV man skall köpa men jag vill nämna lite om insignalen. Det spelar ingen roll hur bra TV du köper om du har taskig kvalitet in. Skall du hoppa på flat-TV spåret så måste du i princip ha digital-TV också. Skall du även hoppa upp på Full HDTV-upplösning på TVn så bör du även skaffa digital-TV med stöd för den upplösningen (inte lika viktigt som från analog till digital dock). Som Rickard säger så ska man definitivt ha digital-TV när man köper platt-TV. Däremot vet jag inte om just Full HD-TV får ännu sämre bild om det inte är HD-signal, det har i alla fall inte jag märkt. Rickard skrev: <b> Är det mest TV man är ute efter att titta på finns det ingen anledning att jaga Full-HD då inge kanal sänder i 1080p och inte kommer göra det på många år. Ända sättet att få nyttja av de extra tusenlapparna som ger Full-HD är att titta på film via HD-DVD, Blu-Ray eller annan egen källa som klarar av det. Uppskalning av icke HD-material uppfattas av många att se sämre ut i 1080p än i 720p. Tänker personligen vänta med att byta ut min 32" CRT mot något platt tills dess att SED-teknologin kommer ut på marknaden. Det, om något, verkar lovande. Detta av följande anledningar: SED-tekniken kommer väl inte ut på marknaden den närmsta framtiden? OLED är väl iofs på gång, men den har en bit kvar innan det kan bli ett realistiskt alternativ. SED lär enligt den information jag fått vara på väg ut under 2008. I USA räknar dom med släpp till julhandeln i år.TV-Apparatsdjungeln
Eftersom det hänt en del på TV fronten sen jag köpte min gamla
katodstråleburk, så spenderade jag först några timmar surfandes
inom avgränsningen dagens TV-teknologier.
nu undrar jag, vad ska jag skaffa???
Det verkar som att man behöver ca: 10-15 tusen kr för att uppnå
Svenson normen. Då får jag iofs en TV med hög upplösning som
jag kan ha glädje av om och när sändningar tillhandahålls. I de 2
elektronikkedjorna jag besökte så visade den ena TV6 på samtliga
sina apparater (urusel bild), och den andra butiken körde nån
blu-ray spelare och bilden va givetvis grym.
Problemet är att jag som de flesta människorna (tror jag), tittar mest
på vanliga kanaler som Svt, Tv4, Eurosport, och då verkar man inte få
så mycket bättre bild än jag fick med min gamla TV. Snarare sämre :(
Vad har ni skaffat?
Sv: TV-Apparatsdjungeln
Angående dina kanalval så är SVT och TV4 några av dom få som faktiskt sänder HD med SVT HD respektive TV4 HD.
Även fast du inte kan få in vanlig TV i HD-kvalité så har du andra möjligheter. HD-DVD (dyrt), Bluray (dyrt), uppskalad DVD (billigt, men hur mycket bättre det faktiskt blir vet jag dock inte) och så kan du alltid koppla in datorn.
ThomasSv:TV-Apparatsdjungeln
När det gäller kvaliten på tv sändningar så sänder inte alla i HD men fler och fler kommer att göra det. När det gäller film så är ju DVD i HD format riktigt fint.Sv: TV-Apparatsdjungeln
Själv blev jag lite crazy och köpte mig en Sony 46" för 27.000, kanske lite väl :-) Men fan vad kul det är att kolla på film och köra PS3 på den (Full HD förstås!)...Sv:TV-Apparatsdjungeln
M a o, köp en rejäl TV som du räknar med att behålla länge, <b>eller</b> lägg dig i en lägre prisklass så länge och byt den om några år. Mittenläget tycker jag verkar vara det sämsta alternativet.Sv: TV-Apparatsdjungeln
Är inte så väldigt insatt men har fått uppfattningen att en TV med Full-HD (1080p) ska vara någorlunda stor för att det det ska vara någon mening med den. Och varken tv4 eller SVT sänder i 1080p i nuläget och det ser inte ut att bli av på många år. Sv: TV-Apparatsdjungeln
Nu var det ett tag sedan jag jämförde med då hade digital-TV över parabol överlägsen bildkvalitet. Det kanske har jämnat ut sig nu, isåfall kan någon annan svara på det.Sv:TV-Apparatsdjungeln
Har man dessutom en dålig analog signal så ser det fruktansvärt dåligt ut på en platt-TV.
Jag har marksänd digital-TV och utan att egentligen veta så verkar det som att olika kanaler har olika mycket bandbredd i nätet. Det är i alla fall bara SVT och TV4 som ser riktigt bra ut, alla andra kanaler grötar ganska mycket, ungefär som en dåligt kodad DivX-film.
Nu är jag inte hemma så att jag kan kolla, men jag har för mig att det bara är TV4s huvudkanal som ser bra ut, alla andra (TV4+, TV400 osv) lider också av kvalitetsproblem.
Men eftersom jag bor i lägenhet så får jag vara glad att jag i alla fall kunnat sätta upp en egen antenn så att jag slipper den kabel-TV som vi har här i Ludvika. Den är verkligen dålig.
De andra pratar lite om hur bra TV man skall köpa men jag vill nämna lite om insignalen. Det spelar ingen roll hur bra TV du köper om du har taskig kvalitet in. Skall du hoppa på flat-TV spåret så måste du i princip ha digital-TV också. Skall du även hoppa upp på Full HDTV-upplösning på TVn så bör du även skaffa digital-TV med stöd för den upplösningen (inte lika viktigt som från analog till digital dock).
</b>
Jag håller inte riktigt med. Vad jag menade med mitt inlägg var att man till viss mån måste ignorera sin nuvarande "teknik" för TV-mottagning och se framåt. Man köper ju inte en TV varje år precis, så skall man investera i en TV så tycker jag att man antingen skall satsa stort och köra på Full-HD 1080p oavsett var man har för typ av mottagning just nu... eller köra på något billigare och köpa nytt när sändingarna är bättre (eller man har köpt rätt mottagare)...Sv: TV-Apparatsdjungeln
Sv:TV-Apparatsdjungeln
- Full HD (ok, jag vet, det finns på LCD / Plasma med)
- Överlägsen kontrast och färgdjup till vanlig LCD/Plasma. Enl. uppgift 100'000:1
- Samma princip som en vanlig CRT, med den fördel att du får en MYCKET större betraktningsvinkel.
- 1ms upppdateringsfrekvens
- Ljusstyrka på 450 cd/m2
Sen kommer ju OLED (men det är lite längre i framtiden om man får tro experterna) som kommer vara något i hästväg.
Eller varför inte Laser TV??
http://www.dailytech.com/laser+tv+to+take+on+plasma+and+lcd/article5387.htmSv: TV-Apparatsdjungeln
Nej, det är behovet som ska avgöra tidpunkten för köp, inte tekniken. Behöver du en platt-TV, kolla vad det finns för alternativ idag och välj det som passar bra.
Det kommer alltid bättre tekniker i framtiden.
//Johannes