Hej, Detta har nästan varit lite jobbigt... :) Nejdå, har allt överlevt. Bra att allt är uppe igen, tack för det! Jag håller med Sven om att du borde ändra så att alltid det senaste inlägget i ett forum syns, oavsett hur gammalt det är. Som det ser ut nu så existerar i princip inte forumet och åtminstone nya användare kommer troligtvis att vända redan i dörren. Håller med Thomas. Minst 2 till 10 poster oavsett hur gamla de är. Det känns lite tort med poster. Thomas, omskrivet är inte ordets rätta mening. Det rätta är att jag bara sett till att koden är uppgraderad och korrigerad så det inte blir några felmeddelanden eller varningar. Koden är lika grötig nu som tidigare. Så om det skall göras något nytt, då är det från scratch för att se det jag skrev för alla dessa år sen är inget bra exempel att visa andra nu - det kan jag lova dig. Pellesofts längsta driftstopp!
först vill jag passa på att önska dig en riktigt god fortsättning och hoppas att du har haft det riktigt fint under jul och nyår. Personligen har det varit jättemysigt, lite stressigt och lite strul med barn och logistik rent generellt men så är nog julen för många kan jag tänka mig.
Nåväl, vad var det som hände?
Pellesoftservern har nu stått och tuggat i nästan 11 år och de sista veckorna har den oförklarligt bara gått ner och inte blivit åtkomlig via remote anslutning. Nu senast för några dagar sedan så gick det inte ens att starta upp den - varpå det inte fanns några alternativ.
En ny server har satts upp och installerats med en Windows Server 2008 och snart en SQL Server 2008 databas med. För att få hemsidan att fungera var jag också tvungen att uppgradera källkoden från Net Framework 1.1 till 3.5 vilket nu har tagit ca 1 arbetsdag att få ihop innan hemsidan kunde fungera ordentligt. Det är därför ni sett den gamla men fått felmeddelanden.
Nåväl. Nu är i alla fall en helt ny server uppsatt - källkoden omskriven och de ca 600 varningarna om föråldrad kod är ändrad så det har varit flinka fingrar här som skrivit om koden - förhoppningsvis så kommer det nu fungera utan problem men om ni får 500-fel, meddela gärna detta till mig på pelle@pellesoft.se med rubriken: Fel på pellesoft
Med förhoppning om ytterligare 10 smärtfria år ;)
Varma hälsningar
//Pelle JohanssonSv: Pellesofts längsta driftstopp!
Inte spanat in Ballous erbjudande om virtuell server istället (http://www.ballou.se/?id=4250)? Borde snurra på fint med en SQL Express på samma instans, sparar både plånboken och miljön!
/JohanSv: Pellesofts längsta driftstopp!
Angående att det är .NET 3.5 nu: är det dags för att släppa PS som open source? :-) Ett av dina gamla argument för en total omskrivning var ju just att du ville ha det i 3.5.
/ThomasSv:Pellesofts längsta driftstopp!
Sv:Pellesofts längsta driftstopp!
Sen att det kanske borde visas några poster i varje forum är ingen dum idé - skall se om jag kan få till den lagrade proceduren på ett snyggt sätt som tar säg 5 senaste posterna från varje forum. Låter det som ett bra alternativ ?