Jag har i min server 6 stycken 18.2GB scsi-diskar som var sammansatt till 1 enda disk "C" och för mitt ändamål så ville jag så att det blev 2 st. diskar c och d, jag delade upp dom och gorde c och d av dom med Raid5 men nu när jag tittar så är det bara 36 gb. vardera på c och det bord ha blivit 54 gb. på vardera disk. Jag antar att du har gjort 2 RAID5 set med 3 diskar var? I sådana fall är det helt riktigt. RAID5 kräver utrymme motsvarande en disk för checksummor. Detta för att du inte ska förlora information om en disk krashar. Vill du slå ihop flera diskar till en utan att "förlora" utrymme får du köra RAID0 (striping), men då får du ingen spegling av informationen. Vill du köra RAID5 men få loss mer utrymme kan du skapa ett set med alla diskarna men göra 2 olika partitioner, då får du 5*18.2GB till förfogande. Tusen tack för ditt svar, det är helt rätt det du trodde att jag har gjort 2 RAID5 set med 3 diskar var.Scsi fel?
Vad är det som tar 18 gb. när man sätter ihop 3 diskar till 1 disk? har jag gjort fel? ska jag göra om det?
Mvh/MickeSv: Scsi fel?
/JohanSv:Scsi fel?
Mvh/Micke