Hej! Det är så eftersom TV:n klipper kanterna... Efter lite kort research: Den verkar bara klippa när jag kör dne i dvd-spelaren, dock inte i vlc? Ajdå, svarade försent. Ska kolla på tv:n och se ifall jag hittar något. Tackar :) Nu har jag undersökt tv:n, hittar ingenting sådant :/ Och dvd:n kollade jag ihåg, hittade ingenting då heller? Det är ingenting du ska kolla på TVn eller DVD-spelaren utan i programmet du skapar filmen i. Kanske det har att göra med att DVD "pixlar" inte är kvadratiska. Har också funderat på det, men jag förstår inte riktigt varför datorn inte klipper när jag tittar på det? Är det bara på TV:n det klipper? Du kan se marginalerna här: http://mdcm.arts.unsw.edu.au/S1-2002/3002/assets/titleSafe.gif. Jo, det är något sådant jag funderat på... Men varför finns det inte någon smidig kompensation för det i t.ex. programvaran/dvd-spelaren? Är lite irriterad på det... Det finns inte för att det inte finns något att kompensera... Hur det ser ut på andra bryr jag mig inte riktigt om, det går att ha två filmer, en normal och en specialsak. Ang. dvd:n så finns det ju visst möjlighet till kompensering, låt dvd:n trycka ihop bilden på begäran. Fast det stöds inte :/ Att trycka ihop bilden på DVDn har väl med vanlig TV och widescreen-TV att göra? Hm... Vi har en helt vanlig tv (lite gammal, från 98 kanske?) och (original) fjärrkontrollen har en massa roliga knappar som inte fungerar. De ser ut att ha något med bildinställningar att göra (kan tillägga att det knappar som fungerar i text-tv läget.) Har inte så mycket att ställa in, i bildväg är det kontrast å färg å lite sådant bara :/ Det enda du kan göra är att i Premiere förminska hela bilden så att den går till Actionsafe ramen... Vi kan säga att den är skräddarsydd ;) (Tänkte mest slippa få med mig en hel dator för att visa en film om lite mindre än två vecka) Kolla så du bränner den i PAL och inte i NTSF(Eller vad det heter) vi i sverge har PAL B. Den är bränd i pal (båda gångerna) så det ska inte vara något problem tycker jag. Aja, jag ska se om jag kan göra ett test någon gång (skulle kommit ihåg att testa igår då jag hade tillgång till projektorn :/ ) Det blev rätt vettigt till slut, fick projektorn att bara klippa någon procent eller två så det mesta kom med. Aja...Bränna film på dvd: Klipper kanter?
Jag har lite problem med en film jag håller på att redigera, när jag försöker bränna filmen så klipper den bort kanterna på filmen, ungefär som om man tar ett a4-papper, sedan klipper man bort två centimeter på varje kant. Om jag bara exporterar till en vanlig avi-fil så är avi-filen helt ok, men ju när jag bränner till dvd så blir det kaka. Några idéer?Sv: Bränna film på dvd: Klipper kanter?
Tror inte att det är DVD:n som gör det.
Det finns något som heter Titlesafe i redigeringsprogram och dessa säger, på ett ungefär, var TV:n klipper.
Olika TV:n klipper olika mycket.Sv: Bränna film på dvd: Klipper kanter?
Sv:Bränna film på dvd: Klipper kanter?
Sv: Bränna film på dvd: Klipper kanter?
ThomasSv: Bränna film på dvd: Klipper kanter?
Vilken upplösning har ursprungfilmen? Programmet kanske använder fel aspect ratio när den konverterar till DVD.Sv:Bränna film på dvd: Klipper kanter?
Flmen är i pal-format, 720*576 pixlar. Jag redigerar i adobe premiere, dv-format. 4:3, pixlarna ska, om jag förstått rätt, inte vara kvadratiska. Kan inte förstå varför dvd-spelaren klipper? Allt finns ju med på dvd-skivan ju?Sv: Bränna film på dvd: Klipper kanter?
Läs in dig på hur en TV fungerar så förstår du nog...
Som sagt, du kan inte göra något åt det problemet, det bara är så.
Det enda du kan göra är att leta reda på Titlesafe i Premiere och slå på den.
När den är påslagen ser du två rektanglar på preview fönstret, detta är titlesafe rutorna.
Man räknar med att allt innanför den innersta rektangeln syns på TV:n.
Mellan den innersta och den yttersta kan det synas på vissa TV:n.
Har gått Medieprogrammet med inriktning mot Rörlig Bild Produktion så jag har stött på problemet samt fått testa mig fram.
Du kan ju också försöka söka fram information om titlesafe så kanske du får reda på mer om det.
Man kan helt enkelt säga att TV:n klipper för att det inte ska bli ränder etc på kanterna, utan skärmen ska fyllas med bara bild.Sv: Bränna film på dvd: Klipper kanter?
Om du har video-in på ditt grafikkort så kan du enkelt se det genom att ta in en vanlig kanal. Man ser hela bilden på datorn.
ThomasSv:Bränna film på dvd: Klipper kanter?
Självklart skulle programvaran kunna krympa ihop bilden lite, men det innebär att det på många TV:n skulle bli en svart ram runt bilden.
Och på datorn skulle denna ram vara ännu större.Sv:Bränna film på dvd: Klipper kanter?
ThomasSv:Bränna film på dvd: Klipper kanter?
Då blir det så att filmen ser bra ut på vissa TV:n men andra kommer att visa mer eller mindre från kanterna.
Har du sedan en plasma-TV som du tittar på filmen med kommer det högst troligen att bli en svart ram runt bilden om du förminskar.
Förstår inte riktigt problemet, det har ju beskrivits varför det gör så och nu hur du kan lösa det.
Rekommenderar dock inte att göra detta, om det inte är en skräddarsydd grej...Sv:Bränna film på dvd: Klipper kanter?