Hej Jag hade liknande problem förut med varma hårddisken och det löste jag genom att montera på en 80mm-fläkt på sidan av hårddiskarna. Jag skruvade helt enkelt fast fläkten i ett av den ena hårddiskens skruvhål. Kanske är det där med temperaturen en felvarning. Hej, jag tycker du sliter isär lådan och lyssnar mer innuti när datorn går. Jag läste om inlägget igen och det är nog faktiskt inte alls värmeproblem, utan jag tror ditt problem har med processorn att göra.Pipljud och temperaturvarning
Jag har en dator med 2 hårddiskar (Seagate) som har börjat bete sig lite underligt.
Det blir ibland ett ihållande pipljud som är irriterande och håller i sig en stund.
Men man kan själv få bort ljudet om man ex. rör musen eller gör någonting med datorn, stänger/öppnar program osv. Underligt.
Men nu har den också börjat få temperaturvarningar, programmet HDD Health (Panterasoft.com) varnar för temperature over critical. Den stiger från 21 C när man startar upp den till ca 47 C på mindre än 2 timmar.
Är det så enkelt att någon fläkt gått sönder eller kan det vara någonting annat? Hårddisken i sig?
/ PerSv: Pipljud och temperaturvarning
ThomasSv:Pipljud och temperaturvarning
För nu när jag har installerat programmet på jobbet så varnar den där också... kanske är programmet inte så bra? Eller krävs det något av hårdvaran för att tempen skall visas rätt?
Men dock så kvarstår ljudet ibland. Vad kan det vara om det inte är något med hårddiskarna?
/ PerSv: Pipljud och temperaturvarning
Sen kan du, om du når, känna på disken, du skall ej bränna dig:)
Om du inte har fläkt sen tidigare och den börjar varna för varm disk så kanske disken håller på att gå sönder.
KAN ju oxå bero på att fläkt saknats från början om det är ett hemmabygge.
Programmet kan ju vara inställt på att larma vid en för låg temp? Vet inte säkert men över 50 grader ska väl disken inte bli af.
Jag kör "SpeedFan" för att kolla temp.
/BSv: Pipljud och temperaturvarning
Någon direkt lösning har jag inte, men du kan läsa [Trasig CPU?] för mer info om mitt problem.
Thomas