en vän ringde mig och berättade att hennes dator startade av sig själv mitt i natten? Kan inte varit så att det var en spik i nätet(elnätet).Vissa ATX lådor kan starta av sig själv om strömen gårt och kommer tillbaka.En kort spik i nätet behöver inte göra så att väckarklockor dör utan kan vara så små men ändå tillräkliga för att slå ut datorns ström så den startar up igen. mm hon bor ju lite på landet så spikar i nätet kan jag nog tänka mig. Jag har en dator som gör så också, den sitter inkopplad på samma UPS som flera andra likadana datorer som inte gör så. Jag gissar att det är något fel på nätaggregatet eller moderkortet i mitt fall. Jag har dock inte brytt mig så mycket om det, jag drar ur strömsladden när den är avstängd istället :) Har drabbade några husdjur?Datorn startade sig själv mitt i natten?
Tänkte då direkt på Wake-up lan men undrar om det verkligen går fjärrstyra en dator på det sättet.
Nätverkortet sitter direkt på moderkortet.
Hon har Telia och med deras modem och den är på och inkopplad hela tiden (förutom när det åskar)
Har aldrig hört talas om att en dator startar upp sig själv.Sv: Datorn startade sig själv mitt i natten?
Sv:Datorn startade sig själv mitt i natten?
Ska köra in Ubuntu hos henne imorgon så jag ska se hur det är.Sv: Datorn startade sig själv mitt i natten?
/JohanSv: Datorn startade sig själv mitt i natten?
Säg en katt t ex.
Det finns inställningar i BIOS som gör att datorn slår på om t ex en knapp på ett tangentbord trycks ner.
Ex:
Power On By PS/2 Mouse: When enabled, this feature allows the use of a PS/2 (not USB) mouse to turn on the system. Disabled is recommended, so you don't accidentally keep turning on your computer.
Power On By PS/2 Keyboard: When enabled, this feature lets specific keys on a PS/2 keyboard be used to turn on the system. Disabled is recommended, as most people find this of an annoyance when they accidentally press the wrong key.