Hej! Kolla kablarna så att det inte är klapp eller att de sitter dåligt byt gärna om du kan. du kan använda http://www.memtest86.com/ för att kolla att minnena är i skick.. Tack för tipset. Jag följde instruktionerna och brände en skiva som jag bootade ifrån. Den kör Memtest86 utan problem ett långt stycke (70% ungefär), sedan stänger datorn av sig - det rapporteras dock inga fel i programmet. Testade att köra testerna två gånger och datorn stängde då av sig på två olika ställen under testerna. Kan det ändå vara minnet som är boven? Vad tusan kan det vara som är fel? Prova med ett minne itaget och på olika platser och kolla vilka platser du ska använda när du har mer än ett minne. Problem efter RAM- och HD-installation
Jag har en burk från 2002 som är bestyckad med en 1,8 GHz-processor på ett P4B266-moderkort från ASUS. Med sina 256 MB RAM och 80 GB hårddisk började den kännas som en något för liten pyjamas, varför jag beställde ytterligare 256 MB RAM (Kingston) och en 160 GB hårddisk (Seagate Barracuda 7200 rpm). Jag kollade noggrant vilken typ av minne man skulle ha, eftersom detta annars - har jag förstått - kan vålla problem.
Efter att ha tryckt i minnet, startat om datorn och sett att systemet accepterade minnet och att allt fungerade till belåtenhet, installerade jag hårddisken. Det fungerade också fint, men dagen därpå började allt krångla.
När jag slår på datorn efter att den har varit avstängd under natten, startar den om sig själv ett flertal gånger under bootningen och även någon gång när Windows XP startat. Den kommer längre och längre i uppstartsprocessen för varje gång den startar om sig och till sist kör den tills jag själv stänger av den. Vad kan detta bero på? Och vad kan jag göra åt det? Är det överhettning? Jag har också provat att befria datorns innanmäte från damm, men heller inte detta har hjälpt.
Tack på förhand
Lars GustafssonSv: Problem efter RAM- och HD-installation
Sv: Problem efter RAM- och HD-installation
Sv:Problem efter RAM- och HD-installation
Tack för all hjälp så här långt!
// LGSv: Problem efter RAM- och HD-installation
Funkar minnen varför sig så är det troligen minnet som inte går ihop med det andra.