Hur gör jag? Hur man gör beror helt på vad det är för RAID-kontroller du har. Oftast kommer det upp en text när man bootar som beskriver hur man kommer till RAID-kontrollerns konfiguration (brukar vara någon tangentkombination man ska trycka när texten visas). Väl inne i konfigurationen skapar man en disk-array. När man sedan installerar OS:et (som man ibland behöver en drivrutinsdiskett till) kommer det se ut som att det enbart finns en disk, denna disk speglar alltså till de båda fysiska diskarna.RAID 1
Jag har en server med två HD och med stöd för RAID (säger man så?). Servern saknar OS och det skall installeras. Eftersom jag är ute efter att konfigurera servern att spegla diskarna (ifall en disk kraschar) har jag valt att konfigurera till RAID 1.
Vart ställer man in RAID nivån? I BIOS?
Vart installerar jag OS? På båda diskarna eller på en av dom?
Skall något ställas in i OS för att speglingen skall funka eller sköter RAIDkontrollen detta?
OS kommer att bli någon form av Windows.
Kort och gott vet jag bara att jag vill ha RAID 1 konfigurerad men vet inte hur jag tar mig dit. Ber någon om en kick i rätt riktning. Tack!Sv: RAID 1
Efter installationen brukar man även kunna installera ett övervakningsprogram som varnar dej när någon disk slutar fungera (detta märker du annars inte...).
/Johan