Har nu halvt om halvt kommit till ett beslut om att uppgradera datorjäveln. Som Sten-Rune skrev så är det bra om du berättar vilken modell det är... eller ännu bättre om du berättar vilket moderkort som sitter i den. Att tala om för dig vilken typ av minne du behöver eller vad för grafikkort du kan skaffa är i princip omöjligt utan att veta vilket moderkort som sitter i maskinen. Har du väldig otur så krävs det märkes minne eller något sådant. <b>Har du väldig otur så krävs det märkes minne eller något sådant. Efter att ha skummat lite snabbt så skulle jag rekommendera dom här sakerna: njae.. 6600GT låter lite overkill i en sån maskin (dessutom är det väl AGP 8x) <b>njae.. 6600GT låter lite overkill i en sån maskin (dessutom är det väl AGP 8x)</b> Kan förmodligen få ett par procents rabatt genom min bror som jobbar på ett elektronikvaruhus, men 1500 är fortfarande i saftigaste laget. (Han kan i stort sett ingenting om datorer, så nej - jag kan inte fråga honom...) tja, jag antar att ditt främsta användningsområde inte är dom nyaste spelen, och i det fallet skulle jag titta på ett passivkylt kort, t.ex. ett Nvidia 6200 (tex http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311994&cks=PRL Tackar!RAM-minne och grafikkort?
Det är en Fujitsu-Siemsens, sk "kommundator" från Göteborgs kommun, cirkus 3-4 år gammal.
Den har AMD Athlon XP 1900+ (1.6 GHz), ifall det ger någon mer information.
I den har jag en halv GB ram-minne, och det börjar kännas för lite. Må hända att jag har alldeles för många processer igång, och att det egentligen räcker för mina ändamål, men skit samma. (Jag har exempelvis ganska feta beräkningar med matriser som tar si så där 50-100 MB styck, och en uppsättning såna så är man redan ganska rökt.)
Hur som helst: har ingen som helst koll på hårdvara längre, så jag skulle vilja ha tips på vad det är jag ska köpa.
-Vilken typ av minne är det jag ska ha, det finns väl massa varianter, DD, SDRAM, och allt vad det heter?
-Går det att bara köpa till ytterligare 512 och smälla in det, eller ska man köpa en 1024 och byta ut de gamla?
Förutom minnet har jag också tänkt att köpa ett nytt grafikkort, det känns som att det är av intresse. Jag fick (som sagt, för er som läst den tråden) inte mitt TV-out att funka, och det känns ändå som att det kunde hjälpa en hel del.
Vad ska jag i så fall köpa?
Är student så några oerhörda summor är inte aktuella, men lite grann kan jag ju tänka mig.Sv: RAM-minne och grafikkort?
Gissar att grafikkortet är AGP... eller att det sitter en AGP-port på moderkortet.
Har du tur så sitter det ett eller flera DDR-minnen i burken(billigast)... har du mindre tur så är det SDRAM... och har du ännu mindre tur så kräver den dubbelsidiga SDRAM(dyrast)... men helt säker kan vi inte vara innan du berättar vilken modell eller vilket moderkort det gäller.
//EDIT//
Ok... om det är den jag hittade (Google)... så sitter det ett MS-6380 LE moderkort i burken... och det har 3 st DDR-minnesplatser. Förmodligen sitter det bara en 512MB modul i en av minnesplatserna... och då skall det bara vara att köpa ett till 512MB DDR-minne och stoppa in i nästa minnesplats. Om det är rätt moderkort jag kollar på så ska det klara upp till 3GB RAM.
Den har även AGP 2.0 (1x/2x/4x) så grafikkortet du skall kolla efter skall alltså vara ett AGP-kort.
NVidia eller ATI brukar jag rekommendera. Kolla t ex på Dustin för priser och modeller.Sv:RAM-minne och grafikkort?
Hade en Compaq som krävde detSv: RAM-minne och grafikkort?
Hade en Compaq som krävde det</b>
Brukar vara så med "Dumpaq" och ibland med HP... och speciellt om det gäller SDRAM...
Är det ett MSI-kort så brukar de flesta minnen funka. Rekommenderar dock Kingston...Sv: RAM-minne och grafikkort?
Gainward GeForce 6600GT 128MB, 1749:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307192&cks=PRL
DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P, 415:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=112666&cks=PRL
Då har du nog tillräckligt med kräm i burken för att kunna köra även dom nyaste spelen.
ThomasSv:RAM-minne och grafikkort?
men vilket grafikkort att rekommendera beror ju helt på till vad maskinen ska användasSv: RAM-minne och grafikkort?
Jag vet inte... det kort jag letade efter, ATI Radeon 9800PRO, fanns inte. Jag tycker att han ska ha ett kort i prisklassen runt 1500:- och nu var det här något dyrare men väldigt bra i förhållande till priset.
Att moderkortet bara har 4x-AGP tänkte jag inte på. Jag har själv haft 8x ett bra tag.
Vilket grafikkort maxar prestandan på 4x?
ThomasSv:RAM-minne och grafikkort?
Min ursprungliga tanke låg runt tusenlappen för hela köret. Kan ju vara lite mer flexibel, och även vänta ett tag med inköpen om någon "vet" att det kommer något som kommer sänka priserna kraftigt om två månader eller så.
500 för minnet känns vettigt.
Någon som har något förslag på ett alternativt grafikkort (ett 4x-AGP då, även om jag inte har någon koll på vad det innebär =) )?
Tackar för hjälpen hittills förresten, det är här man ser den stora nyttan med ett forum - det finns fanimej alltid en bunt folk som verkligen kan det man frågor om... =)Sv: RAM-minne och grafikkort?
Sv:RAM-minne och grafikkort?
Tar och kollar upp vad jag kan få grejerna för med rabatten.
Det känns som en ganska rimlig uppgradering. Datorn håller väl i ett par år till nu, förhoppningsvis. Även om jag i princip gillar spel, så är det oftast inte de senaste jag är intresserad av, och med en Teknisk Fysik flåsande i nacken känns det inte riktigt som man har tid heller... =)