Jag har just nu en lånad digital-TV-mottagare för marksänd digital-TV men jag måste tyvärr lämna tillbaka den snart. Eftersom dom analoga sändningarna upphör här i början av 2006 så är jag tvingad att köpa en ny. Låter lite som en dreambox fast då måste varje TV ha sin dator En Dreambox klarar väl inte att ta emot flera kanaler samtidigt? Och då försvinner hela poängen. Det är inte några "HTPC-funktioner" jag vill ha (även om jag givetvis inte tackar nej till det om det råkar komma "på köpet"). Det verkar visst finnas en lite annan lösning med Dreambox. Man ska kunna ha en Dreambox till varje TV men endast ett kort i en av boxarna. mm det var det jag menade, fick det svaret av en annan person fast var ju inte det man var ute efter. Nej enbart gratis-kanalerna är jag inte intresserad av. Ser att jag råkade skriva lite fel i första meddelandet. Appropå om ett kort kan avkoda flera kanal samtidigt; ja det kan det, men det är tydligen olagligt. Att avkoda flera kanaler samtidigt kan väl inte vara olagligt? Vad jag vet ska det komma officiella boxar med flera tuners för att man tex ska kunna titta på en kanal och spela in en annan.Bygga en "digital-TV-dator"
Vi har 3 TV-apparater (om lösningen blir enklare så klarar vi oss med 2) och jag är inte intresserad av att ha flera boxar eftersom det kräver flera abonnemang. Det finns förvisso "tvilling-kort", men den faktiska kostnaden per år är inte så väldigt låg för kort nr 2.
Min idé är istället att man använder sig utav en dator och tar in TV-signalen där och skickar sedan ut den till 2 apparater via 2 TV-utgångar. Frågan är då, är det möjligt att ta in två olika kanaler via ett enda TV-kort med ett enda abonnemangskort?
Om det är möjligt: vad ska man ha för TV-kort som klarar digital-TV och har plats för ett abonnemangskort?
Edit:
Andra lösningar som kanske innefattar flera riktiga digital-TV-boxar istället för dator funkar också, så länge som det bara krävs ett abonnemang/abonnemangskort. Jag är dock inte intresserad av att enbart få dom analoga kanalera.
ThomasSv: Bygga en "digital-TV-dator"
Tror inte det behöver några nya datorer dock :)Sv:Bygga en "digital-TV-dator"
ThomasSv:Bygga en "digital-TV-dator"
Det finns ju en sådan Multibox som klarar alla gratis kanaler men den kan man bara ställa in så den gör om digital till analogt på tre kanaler.Sv: Bygga en "digital-TV-dator"
Är det möjligt att ta två vanliga digital-boxar och löda ihop dom så att dom använder samma kortläsare?
http://www.prisjakt.nu/forum/lofiversion/index.php/t84736.htmlSv:Bygga en "digital-TV-dator"
Cardsharing är nog däremot inte tillåtet men det låter väldigt intressant. Rent hypotetiskt alltså. Jag vill ju inte bryta mot lagen =)
Om nån har mer information om cardsharing så lyssnar jag gärna. Helst i samband med en Dreambox.
Thomas