Hej! Japp! Prövade precis att ta ut de nya minnena och enbart behålla de jag hade från början, men det hjälpte föga. Datorn hittar inte hårddisken. Antingen har disken gått sönder eller så har uppgraderingen av BIOS ändrat inställningarna för diskar. Kolla bootorning och att BIOS hittar disken samt du inte har råkat fippla ur någon kabel när du har skruvat i datorn. Ok, ska göra det.Problem med ASUS moderkort
Fick häromdagen hem nya RAM-minnen från Webhallen. Efter lite trixande kunde jag få datorn att hitta dem och allt var frid och fröjd.
Men säg den lycka som vara för evigt... Skulle starta datorn idag och fick då följande meddelande:
"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected drive". Med andra ord kunde inte Windows-eländet starta!
Jag har ett ASUS-moderkort (P5AD2-E Premium) och har uppdaterat BIOS. Har även ställt om så att datorn ska boota från min enda hårddisk.
Det som är en aning skumt är att meddelandet "Drive not detected" dyker upp vid uppstarten. Har gjort det enda sedan jag fick burken men det har inte vållat några problem.
Så...summa summarum...vad ska man göra?
/Marcus
Ps.
Om jag lagt denna fråga i fel forumgrupp ber jag om ursäkt. Hittade ingen annan som passade.
Ds.Sv:Problem med ASUS moderkort
Saken är den att jag fick datorskrället att starta finfint med nya minnen men det var igår kväll. Misstänker starkt att något sket ner sig när jag försökte uppdatera BIOS m.h.a. ASUS program (kör uppdateringen via webben).
Till saken hör dock att jag idag, efter att ha konfronterats med texten om 'boot device', fixade in ett nytt BIOS via diskett och allting gick bra. Dock kvarstår problemet.
Man ska väl inte behöva ominstallera hela datorn bara för en sån här sak. Verkar i så fall helt uppåt väggarna.
:-(
/Marcus (in panic)Sv: Problem med ASUS moderkort
/JohanSv:Problem med ASUS moderkort
Tycker dock att disken inte borde ha gått sönder. Har ju inte ens haft den ett halvår :-(
/Marcus