Har tjackat upp mig på en DVDbrännare. 1. Kan ej förklara så den låter jag vara. ang TAO jag vill alltid ha "multisession" borde vara Default. Tyvärr så vet jag inte om det går att ställa default. :-( Ang. dvd-r och dvd+r så är det så att olika företag ställde sig bakom olika standarder när dvd var nytt. Dvd+r är det minst problem med och brännarna verkar ha bäst firmware för just dvd+r. Dessutom verkar dvd+r vara mest utbrett. Jag skulle säga att DVD-R är ett säkrare val då det formatet har ett större stöd bland spelarna. Enligt www.videohelp.com så har 93% av alla DVD-spelare (stationära) stöd för DVD-R medans "bara" 89% har stöd för DVD+R. Speciellt för äldre DVD-spelare så ska man välja DVD-R om man inte vet vad den stöder. <b>Där så sparas inställningen multisession så det är inget jag behöver tänka på.</b> Hmm ska jag vara ärlig så kan jag faktiskt inte välja TAO, den står alltid på DAO. Dock verkar den inte påverka möjligheterna för multisession ändå. <b>håll dig till Express-versionen om du inte redan gör det. </b>DVD-R DVD+R ?
Använder Nero 6.0. och Pinnacle 9 Plus.
Nu till frågor.:
1. Vad är det för skillnad på DVD-R och DVD+R
jag har kört båda utan problem på min DVDspelare - TV
2. Jag brännde en DVD video som tog ca 1 Gb.
Nu kom jag på att jag vill lägga till ytterligare några Gb på
denna skiva, jag lyckas inte. Går det bara att spela in en gång ?
På CD brännare kan man ju plus:a på med "Lägg till" tills den är full.
3. Jag kör aldrig högre än 8X inbillar mig att det blir säkrare bränning då !
Fel eller rätt ?. Tid har jag gott om.Sv: DVD-R DVD+R ?
2. Du har antagligen avslutat skivan (Trac at once (TAO)) dvs. (ingen multisession som du kan lägga till på)
3. Det blir alltid säkrare att bränna långsamtSv:DVD-R DVD+R ?
Nero 6.0 Var fae... ställer man in detta ?Sv: DVD-R DVD+R ?
Vi hoppas att någon annan lär oss. ;-)Sv:DVD-R DVD+R ?
Sv: DVD-R DVD+R ?
Ur bränningssynpunkt har jag inte märkt någon skillnad alls och jag har brännt många skivor under lång tid av alla format (DVD-R/DVD-RW/DVD+R/DVD+RW).
Jag använder mig av Nero 6 och oftast Nero Express som finns med. Där så sparas inställningen multisession så det är inget jag behöver tänka på.
Om uppspelningen av en film eller musik (på CD-R) hackar så brukar det ofta hjälpa med att sänka bränningshastigheten. Men tex min Gamecube som är lite kräsen på brända skivor läser dom bättre om jag bränner i 4x istället för 2.4x. Så lägre hastighet är inte alltid en garanti för bättre skivor.
Ett tips är att köra programmet Nero CD-DVD Speed och kontrollera läsbarheten på skivorna du bränner. Det är ingen specifik hastighet du ska få utan kurvan ska bli jämn och fin och utan "sågtänder".
ThomasSv:DVD-R DVD+R ?
Just jag kör också Nero 6. Men var ställer man in "multisession" jag verkar ha TAO.Sv: DVD-R DVD+R ?
Hur som helst, det jag vet är att multisessioninställningen sparas i Nero Express, om du använder "vanliga" Nero så kanske det är annorlunda.
Eftersom du är intresserad av att bränna flera gånger så antar jag att det är en data-skiva du ska göra. 1. Välj Data -> Data Disc i menyn.
2. Lägg till filerna du vill ha på skivan och klicka på Next.
3. På den här sidan kan du välja att bocka i Allow files to be added later (multisession disc). Bockar du i den så är den ibockad nästa gång, bockar du ur den så är den urbockad nästa gång.
4. Klicka på Burn.
Jag tror förresten aldrig att du kommer att ha någon nytt av att använda "vanliga" Nero, håll dig till Express-versionen om du inte redan gör det.
ThomasSv:DVD-R DVD+R ?
Ja djä... det har jag inte observerat.Den var mera bekant. Tack