Lite skumt alltså Nja nu vill jag har ett format som inte gör att man måste köra in något speciellt program <b>Fast är det bra att köra 120 GB stor FAT32 :)</b> Vet ej. Angående storleken på partitionerna så har jag hittat lite mer info. Hmm så om jag formatera den i Linux så kan både windows och Linux använda hela hårddisken på 120 GB på en enda partition? > <b>och är då formaterad i VFAT (Det är väll FAT32 vad jag förstår) </b> Kanske delar in HD i två partitioner, en 60 GB FAT32 och en 60 GB NTFS.FAT32 begränsningar
FAT32 har begränsingar på max 4 GB per fil men har en kompis som kör Linux och är då formaterad i VFAT (Det är väll FAT32 vad jag förstår) men han har sparat filer som är nästan 5 GB stora?
Fast om nu VFAT inte är FAT32 så undrar jag om windows kan jobba i VFAT.
Tänkte ha det i min externa HD som jag både använder till min bärbara som kör Linux och min stora som kör windows XP.
/EDIT
Hmm Blir så att jag kör FAT32 och om det nu skulle bli för stora filera så får jag väll dela på dom
Fast är det bra att köra 120 GB stor FAT32 :)Sv:FAT32 begränsningar
Sv: FAT32 begränsningar
Jag har för mig att MS rekommenderar NTFS för partitioner över 8GB. Men NTFS är nog inte fel att köra även på små partitioner.
Sen är frågan, klarar FAT32 ens av partitioner på 120GB?
ThomasSv:FAT32 begränsningar
Därför jag frågade er :)
Kanske få dela av den i värsta fall fast jag måste hitta mer information förstSv: FAT32 begränsningar
Teoretiskt så klarar FAT32 av partitioner på 8TB men Windows XP klarar bara av att formatera upp till 32GB. Har man formaterat partitionen i något annat operativsystem så klarar dock XP av att använda partitioner över 32GB.
ThomasSv:FAT32 begränsningar
Vad bra.Sv: FAT32 begränsningar
FAT12 - Filsystemet som Windows formaterar disketter med.
FAT16 - Filsystemet för Win 3.11
VFAT - FAT16 + stöd för filnamn längre än 8+3. Windows95.
FAT32 - Filsystem för Win98 och senare.
Läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/VFATSv:FAT32 begränsningar