Har jag undrar nu ett tag finns det något eller några områden där det gäller mjukvara i windows eller inställingar som gör att det kan förstöra en hårdvara på en dator?? Finns ju "rykten" om att det skulle kunna finnas virus som förstör en hårddisk genom att läsas/skriva på samma ställe många gånger. Om det verkligen är så vet jag inte. Flash-minnen däremot har ju bara ett begränsat antal skrivningar, så det är det ju möjligt att förstöra ett sådant genom att skriva många gånger. Jag tror det. Fick i min gamla dator ett virus som "gnagde" sönder kluster enligt min dåvarande support. HD'n gick inte att reparera fick köpa ny. Jag är inte säker på om du menar enbart saker som har med Windows att göra eller vilken mjukvara som helst, tex virus. Viruset CIH har jag i alla fall för mig kunde förstöra moderkortet på nått sätt. Ett virus skulle kunna göra följande (spånar lite): Inte själva moderkortet, men du kan göra det obrukbart genom att radera/"förstöra" innehållet på flash-minnet där biosen ligger från mjukvara. Det kan nog stämma att viruset CIH gjorde detta, det känns bekant. Hmm så är det "enbart" specialbyggda virus som kan förstöra en hårdvara? <b>Hmm så är det "enbart" specialbyggda virus som kan förstöra en hårdvara?</b> Tänkte mer klantigt inställning i windows/programKan en mjukvara förstöra en hårdvara
Förutom att sänka temperaturen förstås :)Sv: Kan en mjukvara förstöra en hårdvara
/JohanSv:Kan en mjukvara förstöra en hårdvara
Jag minns inte vad viruset hette, men det var ett grymt virus som härjade någon på 2000-2001 Släkte flera datorer i sverige. Om någon minns namnet på otäckingen? Man hade inte dom brandväggar som i dag. Sv: Kan en mjukvara förstöra en hårdvara
ThomasSv: Kan en mjukvara förstöra en hårdvara
1) Överklocka sönder rubbet
2) Skriva över information på hårddisken om hårddiskens storlek och liknane vilket gör den oanvändbar
3) Skriva över bios
4) Skriva över firmware i hårddisk, cd, dvd etc.Sv:Kan en mjukvara förstöra en hårdvara
/JohanSv: Kan en mjukvara förstöra en hårdvara
Sv:Kan en mjukvara förstöra en hårdvara
Lite underlig formulering eftersom det är diffust vad du menar med virus. Men det är tekniskt möjligt att skriva mjukvara som gör detta, om alla sådana program med den funktionaliteten klassas som virus är en annan sak.
/JohanSv: Kan en mjukvara förstöra en hårdvara
Hörde för något år sen att en kille ställde in DMA för en HD (eller CD) och den gick sönder.