Min dator har börjat bli väldigt svår att starta. 1. Du kan prova med att starta datorn i med loggning, Kan vara idé att känna över alla komponenter också så att det inte glappar någonstans. Som komplement till de övriga förslagen... Ska testa era förslag i helgen.Svårstartad dator
Ibland hänger den sig direkt efter att BIOS lästs in, ibland när XP laddas, ibland startar den om ett antal gånger innan XP startas sen händer det att den startar direkt också.
Jag funderade på om det kunde vara moderkortet eller om det är hårddisken som tänker lägga av.
Konfiguration:
ASUS P4B moderkort.
P4 1,6Ghz CPU.
64 MB grafik. (Geforce om jag minns rätt.)
Seagate Barracuda 160 GB 7200
Vilket felet än är så är det pest då plånboken inte tillåter inköp av ny dator. :-(
//Anna-KarinSv: Svårstartad dator
då kan du se om det laddar något som du inte tror ska höra dit.
2. Starta datorn först i felsäkert läge och sedan som vanligt kan oxså hjälpa.
3. Har du kollat så att det inte finns damm i datorn?
4. Har du utökat med någon extra komponent t.ex USB disk, brännare mm. mm för då
kan det vara nätagget.Sv: Svårstartad dator
Man kan givetvis inte vara säker, men det är inte så troligt att det är HD:n som spökar. Det brukar på sin höjd ge blåskärm, inga omstarter.
/JohanSv: Svårstartad dator
Plocka lös RAM-modulerna och sudda kontaktytan (med försiktighet) med ett vanligt suddgummi. Ofta kan smuts och damm på kontaktytorna orsaka liknande problem.
Kan vara en idé att blåsa rent moderkort/processor/fläktar etc från damm och smuts med. Tryckluft på burk, pensel(fin borste) samt CRC Elektronikrengöring brukar göra susen (naturligtvis med försiktighet här med...) Datorer är "damm-magneter"...Sv:Svårstartad dator
Installerade visserligen en DVD brännare men den går inte ofta + att den har suttit i några månader nu.
Förhoppningsvis är det bara lite rengöring som behövs och inget dyrare.
//Anna-Karin