En fundering jag fick när Sverige-England spelade. Hur kommer det sig att i fotboll är det inte hela Storbritannien som representeras utan bara England? Har hört någon förklaring i stil med att de har egna fotbollsförbund. Kommer inte ihåg exakt. <b>Hur kommer det sig att i fotboll är det inte hela Storbritannien som representeras utan bara England?</b> Okej, tack för svaren. Själv är jag i England nu, Centrala London där jag bor och jobbar nu i sommar. ;o) "Så en enkel sammanfattning blir att i fotbolls VM tävlar inte länder utan fotbollsförbund?" <b>Nej, det är länder som tävlar.</b> "The United Kingdom is made up of four countries: England, Scotland, Wales and Northern Ireland. Its full name is the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. "The United Kingdom is made up of four countries: England, Scotland, Wales and Northern Ireland." Så här tror jag att det är: >Notera skillnaden i flaggorna också. Storbrittaniens flagga är ju den klassiska Union Jack men den Tack för denna upplysning. Men om varje del då kan ställa upp med var sitt lag för att de är en del av United Kingdom, kan då United States låta varje stat ha sitt fotbollslag i VM? Rätta mig om jag har fel, men varje stat i USA har väl minst lika mycket självstyre som varje landsdel av UK eller? Om man ser på att det står "independent state recognised by the international community" så borde ju inte USA:s delstater kunna ställa upp. Dessutom är ju redan 'hela' USA med i årets VM och bara ett förbund får finnas i varje land, som det står. Tror det hela bottnar i ett historiskt perspektiv. Fotboll som sport föddes ju på de brittiska öarna och spreds över världen till stor del genom det brittiska imperiumet. Förmodligen är det därför UK har flera lag, och andra nationer har bara ett... <b>Men om varje del då kan ställa upp med var sitt lag för att de är en del av United Kingdom, kan då United States låta varje stat ha sitt fotbollslag i VM?</b> Storbritannien är en union England Skottland Wales och Nordirland är inga riksdelar utan länder. Det dom har gjort rätt att det är England Skottland Wales och Nordirland i fotboll och det dom har gjort fel är att det är Storbritannien i EU olympiska spelen och Eurovision. Testing.... Borde va tråkigt att bo i Wales när det är typ VM..... Och aldrig få vara med eller ha nån att hålla på!? // Lars Det är England Skottland Wales och Nordirland i EM och VM Så, varför deltar Storbritannien som ett land i OS om det inte är ett land? De hade både dam och herrlag, "landslag" som deltog i fotboll OS i London 2012. Så, varför deltar Storbritannien som ett land i OS om det inte är ett land? De hade både dam och herrlag, "landslag" som deltog i fotboll OS i London 2012. Så, varför deltar Storbritannien som ett land i OS om det inte är ett land? De hade både dam och herrlag, "landslag" som deltog i fotboll OS i London 2012.Varför England och inte Storbritannien ?
England, Wales, Skottland (och Nordirland?) är väl olika riksdelar av samma land och alla har väl huvudstaden London. I andra sammanhang räknas ju Storbritannien som ett land, t.ex. i EU, olympiska spelen eller melodifestivalen. Varför är det inte är så inom fotboll?Sv: Varför England och inte Storbritannien ?
Skottland har en viss grad av självstyre med bla egna sedelvarianter, Wales hade en omröstning om självstyre för några år sen tror jag, men jag fick inte kännedom om utfallet. Nordirland är en lång och egen historia som kortfattat går ut på att om de inte kommer överens i Stormont (nordirländska parlamentet) så hotar London med att träda in. Det var ett tag sedan jag var uppdaterad i den storbritanniska regionpolitiken så jag ber om ursäkt för mig vaga svar.Sv: Varför England och inte Storbritannien ?
Som Sofia nämnde så har dom olika fotbollsförbund. Skottland, Wales och Nordirland kvalificerade sig dock inte till slutspelet i Tyskland, men visst har UK representerats av fler lag än bara England även i slutspel. Skottland har spelat 8 slutspel, Wales 1 (i Sverige 1958) och Nordirland 3...
http://fifaworldcup.yahoo.com/06/en/t/team/index.html
Finns fler exempel, ex Kina, Hong Kong, Macau och Taiwan har varsitt lag trots att de alla ingår i Folkrepubliken Kina...
ps.
Ska man sen räkna med alla de länder som rent politiskt ingår i UK så blir det några fler VM-fotbollslag... Bermuda, Cayman Islands, British Virgin Islands, Anguilla, Montserrat... ;)Sv:Varför England och inte Storbritannien ?
Så en enkel sammanfattning blir att i fotbolls VM tävlar inte länder utan fotbollsförbund?Sv: Varför England och inte Storbritannien ?
Sv: Varför England och inte Storbritannien ?
Nej, det är länder som tävlar. Landslag. Men alla länder har ju ett eget fotbollsförbund...
/ PerSv:Varför England och inte Storbritannien ?
Jag är också inne på Patriks linje. Om det vore "länder" som tävlar så borde väl Storbritannien ha 1 lag istället för flera?
ThomasSv:Varför England och inte Storbritannien ?
Great Britain, however, comprises only England, Scotland and Wales. Great Britain is the largest island of the British Isles. Northern Ireland and the Irish Republic form the second largest island.
The UK also has 14 Overseas Territories (OTs) spread throughout the globe. They range from the tiny island of Pitcairn with its 54 inhabitants, set in the middle of the Pacific Ocean, to Bermuda, which has a population of 60,000 and is one of the world's major financial centres."Sv: Varför England och inte Storbritannien ?
England är kvalificerat till VM, de övriga inte. Men alla var med i VM-kvalet och hade sina chanser.
Notera skillnaden i flaggorna också. Storbrittaniens flagga är ju den klassiska Union Jack men den flaggan man ser England med i VM är deras "egen" som är vit med ett rött kors på.
Landet England tävlar i VM, inte Storbrittanien eller något annat.
* FIFA anordnar VM i fotboll för sina medlemmar.
* Medlem i FIFA kan man bli om man uppfyller följande:
"Any Association which is responsible for organising and supervising
football in its country may become a Member of FIFA. In this context,
the expression “country" shall refer to an independent state
recognised by the international community. Subject to par. 5 and par.
6 below, only one Association shall be recognised in each country."
(Article 10, FIFA's stadgar)
>flaggan man ser England med i VM är deras "egen" som är vit med ett rött kors på.
Lägger man samman Englands, Skottlands och Wales flaggor så får man Union Jack.Sv: Varför England och inte Storbritannien ?
Nästa Nästa VM ställer Vi upp med Skåne.
Vi kallar oss Scania. ;-)Sv: Varför England och inte Storbritannien ?
Sv:Varför England och inte Storbritannien ?
En delstat är ju inget land, det är det nog inte många som tycker, även om de har självstyre på sitt eget lilla speciella sätt. "Del-"stat var ordet - del av stat...
/ PerSv: Varför England och inte Storbritannien ?
Sen (som jag tidigare har skrivit) finns det ju andra länder som pga politiska skäl har flera landslag... Sv:Varför England och inte Storbritannien ?
...eller att Commonwealth of Australia ställer upp med 6 lag...
...eller att Kongeriget Danmark ställer upp med tre lag...
...osv... ;)Sv: Storbritannien är inget land överhuvudtaget
Sv:Storbritannien är inget land överhuvudtaget
Sv: Storbritannien är inget land överhuvudtaget