Vad är praxis när man skriver program när det gäller val av skärmupplösning. Skall man göra applikationen i 800x600 för att den skall fungera på alla skärmar eller ??. Om man då vill att den skall se bra ut även på 1024x768 skall man då i så fall känna av skärmupplösningen och ladda olika initsieringar beroende på upplösning. Svårt att säga att det finns någon generell praxis. ..men 480x640 tycker jag är den enda upplösning som man i nödfall kan sträcka sig till att inte stödja i en applikation. hur gör man. Känner man av skärmupplösningen och sedan laddar olika subrutiner med inställningar beroende på vad skärmupplösningen är. Hur kollar skillnaden mellan 800x600 0ch 1024x768 enkelt. ScreenWidth = screen.Width \ screen.TwipsPerPixelXSkärmupplösning ??
Vilket är praxis. Använder man kanske någon ocx som sköter detta.Sv: Skärmupplösning ??
Det beror helt och fullt på vad det är för applikation du skriver. Exempelvis faller det sig naturligt att ett dokument i en ordbenhandlare eller internetläsare ska kunna utnytta hela skärmen.
I andra program faller det sig mer naturligt att dialoger har en fast utformning och storlek, exempel på det kan kanske vara kalylatorn och cd-spelaren i Windows.
Det finns ocxer som skalar om formulär mer eller mindra bra. Personligen har jag aldrig funnit något störe behov av en dylik.
/JockeSv: Skärmupplösning ??
/JockeSv: Skärmupplösning ??
Sv: Skärmupplösning ??
ScreenHeight = screen.Height \ screen.TwipsPerPixelY