Så här gör jag: nog är det väl propertyna som bör ha attributen och inte backing fieldsen? Visst, jag krabbade som f-n, men sedan så gjorde jag ett nytt project och då fungerade det. En gissning, men skulle kolla efter "isbjörnar i snön" (är alpha värdet rätt) alternativt att texten "simmar ur bild" Jag försökte medProblem med usercontroll och propertier
<code>
[Browsable(true), Category("Bakgrundsfärg"), Description("Detta är den ena bakgrundsfärgen")]
private Color m_color1 = Color.LightGreen; // first color
public Color cuteColor1
{
get { return m_color1; }
set { m_color1 = value; Invalidate(); }
}
[Browsable(true), Category("Bakgrundsfärg"), Description("Detta är den ena bakgrundsfärgen")]
private Color m_color2 = Color.DarkBlue; // second color
public Color cuteColor2
{
get { return m_color2; }
set { m_color2 = value; Invalidate(); }
}
[Browsable(true), Category("Bakgrundsfärg"), Description("Detta är den ena bakgrundsfärgen")]
private int m_color1Transparent = 64; // transparency degree
public int cuteTransparent1
{
get { return m_color1Transparent; }
set { m_color1Transparent = value; Invalidate(); }
}
[Browsable(true), Category("Bakgrundsfärg"), Description("Detta är den ena bakgrundsfärgen")]
private int m_color2Transparent = 64; // transparency degree
public int cuteTransparent2
{
get { return m_color2Transparent; }
set { m_color2Transparent = value; Invalidate(); }
}
[Browsable(true), Category("Bakgrundsfärg"), Description("Detta är den ena bakgrundsfärgen")]
private float VertikalHojd = 180;
public float vHojd
{
//get { return VertikalHojd; }
//set { VertikalHojd = value; Invalidate(); }
get { return VertikalHojd; }
set { VertikalHojd = value + vText.Length; Invalidate();}
}
[Browsable(true), Category("Bakgrundsfärg"), Description("Detta är den ena bakgrundsfärgen")]
private float VertikalBred = 7;
public float vBred
{
//get { return VertikalBred; }
//set { VertikalBred = value; Invalidate(); }
get { return VertikalBred; }
set { VertikalBred = value; Invalidate(); }
}
[Browsable(true), Category("Bakgrundsfärg"), Description("Detta är den ena bakgrundsfärgen")]
private float fTextStorlek = 14;
public float TextStorlek
{
get { return fTextStorlek; }
set { fTextStorlek = value; Invalidate(); }
}
[Browsable(true), Category("Bakgrundsfärg"), Description("Detta är den ena bakgrundsfärgen")]
private string vertikalText = "Svenssons AkordsWerkstad Wexiö";
public string vText
{
get { return vertikalText; }
set { vertikalText = value; Invalidate(); }
}
</code>
Det ända som kommer med propertierna är;
m_color1 , m_color12, m_color1Transparent och m_color2Transparent resten kommer inte med.
Vad gör jag för fel?Sv: Problem med usercontroll och propertier
(Ursäkta svengelskan.)Sv:Problem med usercontroll och propertier
Nytt problem, jag får inte fram texten...
<code>
private string vVertikalText = "Svenssons AkordsWerkstad Wexiö";
public string vText
{
get { return vVertikalText; }
set { vVertikalText = value; Invalidate(); }
}
private void vertikalText_Paint(object sender, System.Windows.Forms.PaintEventArgs e)
{
FontFamily fontFamily = new FontFamily("Lucida Console");
Font font = new Font(
fontFamily,
fTextStorlek,
FontStyle.Regular,
GraphicsUnit.Point);
PointF pointF = new PointF(1, 101);
StringFormat stringFormat = new StringFormat();
SolidBrush solidBrush = new SolidBrush(Color.FromArgb(255, 0, 0, 255));
stringFormat.FormatFlags = StringFormatFlags.DirectionVertical;
e.Graphics.DrawString(vText, font, solidBrush, pointF, stringFormat);
}
</code>
I detta fallet så skulle den ju skriva ut innehållet i vText ("Svenssons AckordsWerkstad" men ingenting
skrivs ut. Vad missar jag?Sv: Problem med usercontroll och propertier
Sv:Problem med usercontroll och propertier
<code>
SolidBrush solidBrush = new SolidBrush(Color.Black);
</code>
men det hjälper inte.
Jag har försökt att labba med
<code>
public partial class vertikalText : System.Windows.Forms.Label
//eller
public partial class vertikalText : UserControl
</code>
.. jag får helt enkelt inte ditt någon text.
Jag har lyckats tidigare, men jag förlorade mina filer...
[REDIGERAT]
Så kan det vara när man har gjort ett alltför långt uppehåll...
Jag hadde ju glömt att koppla vertikalText_Paint till painthändelsen.