Hej! Jag har precis installerat en granitbänkskiva i mitt kök, och jag älskar hur den ser ut. Men jag är lite nojig över hur jag ska ta hand om den så att den håller sig fin. Jag har hört att man inte ska använda vissa rengöringsmedel, men vad är bäst att använda? Och hur ofta behöver man impregnera den? Någon som har bra tips för att hålla graniten i toppskick? Jag vill ju inte förstöra den direkt... Hej! Jag har haft granitbänkskiva i mitt kök i flera år, och det är faktiskt inte så krångligt som man kan tro. Jag använder bara lätt diskmedel och varmt vatten för att rengöra den, och det funkar perfekt. För att undvika fläckar är det viktigt att torka av direkt om något spillts, särskilt om det är olja eller vin. När det gäller impregnering gör jag det ungefär en gång om året, men det beror lite på hur mycket man använder bänken. Om du vill ha mer tips kan du kolla in granitbankskiva.nu, de har en hel guide om underhåll. Jag håller med om att granit är ganska enkelt att sköta om man bara är lite försiktig. Jag brukar använda en mikrofiberduk för att rengöra min bänkskiva, och det funkar jättebra. En sak jag lärt mig är att undvika ättika och andra syrliga rengöringsmedel, eftersom de kan skada ytan. Istället kan man använda speciella rengöringsmedel för granit som man hittar i de flesta hembutiker. Och ja, impregnering är viktigt – jag gör det varje år, och det håller bänken i perfekt skick. Hur håller man sin granitbänkskiva ren och fläckfri?
Sv: Hur håller man sin granitbänkskiva ren och fläckfri?
Sv:Hur håller man sin granitbänkskiva ren och fläckfri?